Volgens schattingen van Bio Linéaires zal de omzet van biologische winkels in Frankrijk in 2024 opnieuw de grens van 4 miljard euro overschrijden en uitkomen op 4,097 miljard euro (food en non-food). Dit cijfer is hoger dan in 2023, na twee moeilijke jaren voor biologische speciaalzaken.
Groei niet langer gekoppeld aan een groter aanbod
Dit is een historisch resultaat, niet zozeer voor het cijfer zelf als wel voor de context: dit is de eerste keer dat de markt groeit, ondanks een daling van het aantal fysieke winkels. Traditioneel (2003-2009 en 2013-2019) was de groei in de sector gecorreleerd met een toename van het aanbod, dat wil zeggen de opening van nieuwe verkooppunten. In 2024 werd een keerpunt bereikt. De vraag overtrof het aanbod, wat de maturiteit van de markt aantoont.
© Engin Korkmaz | Dreamstime.com
Verschillende bemoedigende indicatoren
Het rapport 2024 over de biologische markt, onthuld door Bio Linéaires, belicht enkele zeer positieve signalen voor biologische winkels. Naast de verkoop stijgt ook het aantal bezoekers: +6,5% ten opzichte van 2023. Daarom publiceert Bio Linéaires in haar rapport voor het eerst een nieuwe indicator voor het aantal bezoekers van biowinkels. Deze nieuwe index volgt het aantal kassabonnen in gespecialiseerde biologische netwerken... sinds 2022! Een ander veelzeggend cijfer voor de nieuwe gezondheid van de biologische netwerken is de verkoop per vierkante meter, die in 2024 meer dan 5.500 euro zal bedragen, een stijging van bijna 10% ten opzichte van 2019, wat zowel de rationalisering van het vloeroppervlak als de dynamiek van de schappen bevestigt.
Belangrijke informatie over het gespecialiseerde biologische netwerk in Frankrijk in 2024:
- Recordomzet van meer dan 4 miljard euro
- Stijging frequentie winkelbezoeken: +6,5%
- Recordomzet/m²: ruim €5.500
- Sleutels tot succes zijn: groente- en fruitafdeling, prijsaanpassing, innovatie in ultraverse producten
Wat zit er achter deze opleving?
Deze opleving is met name te verklaren door een aanpassing van de prijzen om biologische voeding toegankelijker te maken. Dit verhoogt zowel het aantal winkelbezoeken als de omzet van de winkels. Verkooppunten kiezen met meer betaalbare prijzen strategisch voor de globale marge in plaats van een hoge eenheidsmarge op elk product en blazen zo de markt nieuw leven in.