Momenteel loopt er een samenwerking tussen Bionext, de provincie Gelderland en De Groene Weg BV waarbij de verkoop van biologisch vlees en vleeswaren in Albert Heijn winkels extra wordt gestimuleerd. Dit als onderdeel van de 3-jarige promotiecampagne 'de mooiste boodschap is bio'. Met deze campagne wil Bionext de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk vergroten. Deze nudgingcampagne zorgt ervoor dat we consumenten onbewust een duwtje in de rug geven om meer biologisch te kopen.

De nudgingcampagne loopt binnen tien Gelderse vestigingen van Albert Heijn binnen het vlees- en vleeswarenschap. Het betreft hier een tien weken lopende campagne met diverse 'nudges' op de winkelvloer.

Allard Bakker, directeur van De Groene Weg, toont één van de producten.

De bewuste burger geeft aan steeds bewustere keuzes te willen maken in zijn voedingspatroon. Biologisch eten hoort daarbij. Echter, deze overtuiging moet op de winkelvloer concurreren met aanbiedingen en goedkopere alternatieven. In een omgeving vol prikkels, zoals de supermarkt, is het lastig om vast te houden aan die bewuste intentie en verandert de bewuste burger al snel in een prijsbewuste shopper. Om dit gat tussen intentie en gedrag te dichten, worden 'nudges' bij het schap ingezet; een subtiele herinnering aan dat voornemen om bewuste keuzes te maken en niet alleen te kiezen op basis van prijs en promoties.

De middelen die ingezet worden zijn allemaal subtiel van aard. Kleine schapkaartjes, wobblers, vloerstickers en narrowcasting. Na afloop van de campagne wordt op basis van kassa aanslagen het effect van de nudges geanalyseerd en de resultaten hiervan worden half januari, tijdens de Biokennisweek, gepresenteerd.

"Bedankt dat jij voor biologisch kiest."

Klik hier voor meer informatie over de campagne.