De hoge inflatie in Duitsland staat op het punt om de biologische handel in Duitsland ingrijpend te veranderen. "Mensen kopen nog steeds biologisch, maar goedkoper. De bereidheid om hogere prijzen te betalen voor biologische producten is merkbaar afgenomen met het oog op de algemene prijsstijgingen", zo beschrijft handelsexpert Robert Kecskes van het marktonderzoeksbureau GfK de omwenteling. De winnaars van de ontwikkeling zijn vooral de discounters, de verliezers zijn de biologische supermarkten en natuurvoedingswinkels.
"Bij biologisch is goedkoop de sleutel"
Terwijl biologische supermarkten en natuurvoedingswinkels vorig jaar volgens GfK een aanzienlijke omzetdaling van maar liefst 18 procent moesten melden en gerenommeerde retailers zoals Superbiomarkt of Basic failliet gingen, behaalden discounters een plus van maar liefst 11 procent in biologische voeding en biologische dranken.
"Als het op biologisch aankomt, wint goedkoop", zo omschreef het vakblad 'Lebensmittel Zeitung' de ontwikkeling. "Met het oog op de hoge inflatie kiezen veel klanten die voorheen vooral bij biologische retailers kochten, voor onze producten", beschrijft ook Erik Döbele, hoofd inkoop bij Aldi Süd, de situatie en voegt er vervolgens aan toe: "We willen deze nieuwe klanten op de lange termijn behouden."
Het assortiment is nog steeds klein
Dit is waarschijnlijk één van de redenen waarom Aldi Süd net een nieuw biologisch merk heeft gelanceerd onder de ietwat ongebruikelijke naam 'Nur nur Natur' (alleen natuur).
Het bijzondere eraan is dat de producten 'voor het grootste deel' voldoen aan de criteria van de biologische vereniging Naturland en dus duidelijk verder gaan dan de criteria van het vorige biologische assortiment. Veel klanten die voorheen in biologische supermarkten en natuurvoedingswinkels kochten, zullen daar blij mee zijn.
Het assortiment is nog klein. Het begon deze maand met slechts 15 producten, variërend van niet-gehomogeniseerde verse melk tot speltspaghetti. Maar het aantal producten moet halverwege volgend jaar zijn uitgebreid tot meer dan 50.
Concurrent Lidl werkt zelfs al vijf jaar samen met de biologische vereniging Bioland, waarvan de normen vergelijkbaar zijn met die van Naturland. Volgens het bedrijf zijn er momenteel meer dan 100 Bioland-producten verkrijgbaar in Lidl-winkels.
Prijsgevoeligheid neemt toe
De discounter Penny, die deel uitmaakt van de Rewe Group, kondigde in februari ook al een samenwerking met Naturland aan. "We zien momenteel twee trends. Enerzijds is de vraag naar biologische producten ongebroken, ondanks de stijgende kosten van levensonderhoud over de hele linie. Aan de andere kant neemt ook de prijsgevoeligheid van klanten toe", zegt Rewe-manager Philipp Stiehler.
Bron: The Weather Channel