Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Steven IJzerman, Udea: "We hebben hiermee echt iets veranderd"

Wisselwaar wint NL Packaging Award

Tholen - Udea heeft gisteren met Wisselwaar een NL Packaging Award gewonnen. Het concept dat het hergebruik van verpakkingen stimuleert won in de categorie Duurzaamheid Food. "Mooie waardering voor dit project dat in eigen huis is ontwikkeld én ook door consumenten wordt gewaardeerd!", reageert Erik Does, CEO van Udea, op LinkedIn.

Steven IJzerman, Vivian Bakker en Bruno Groen namen de award namens Udea in ontvangst. Foto: Pim Ras.

Udea introduceerde Wisselwaar in januari van dit jaar als zijnde een nieuwe stap in verpakkingsvrij shoppen. Het gaat om statiegeldpotten die gevuld zijn met biologische basisproducten. Kwaliteitsmanager Steven IJzerman gaf bij de introductie al aan dat ze verwachten met deze stap een gedragsverandering bij de klanten teweeg te kunnen brengen, vanwege de combinatie van het gemak van goedgevulde statiegeldpotten en aantrekkelijke prijzen. Steven was gisteren ook aanwezig bij de uitreiking en vertelt dat het concept heel goed aanslaat. "Veel winkeliers zijn enthousiast over Wisselwaar. En het aanbod is al twee keer uitgebreid, zo hebben we zeer recent zelfs thee geïntroduceerd. Wisselwaar is echt heel positief ontvangen. We hebben hiermee echt iets veranderd, het is een heel andere manier van boodschappen doen. Hiermee ben je onderdeel van een oplossing en niet meer van een probleem."

Wisselwaar staat niet alleen bij Ekoplaza en Marqt in het schap. "Het is juist ook beschikbaar en interessant voor zelfstandige winkels. We hebben buiten de Ekoplaza's om inmiddels ook al zo'n 100 andere afzetpunten. Ook daar wordt het concept dus echt omarmd. Dat is heel belangrijk voor ons. Udea wil de positie van de biospeciaalzaak sterk houden en met onze private labels, waaronder Wisselwaar, bieden we producten en concepten aan waarmee je jezelf als biospeciaalzaak echt kunt onderscheiden."

Vooraf hadden Steven en de andere aanwezige collega's geen idee wat ze konden verwachten. "We behoorden tot de genomineerden, dus wilden er zeker heen gaan. We vinden zelf dat we een heel mooi concept hebben neergezet en hoopten natuurlijk wel dat we zouden winnen. Het was voor de jury wel een lastige keuze omdat het om zeer uiteenlopende concepten gaat. Daardoor wisten we vooraf ook echt niet wat we konden verwachten."

De awards werden uitgereikt in het Singer Theater in Laren. Jort Kelder was de presentator. "Helemaal aan het eind vroeg Jort Kelder aan het publiek wie zij de beste winnaar vonden van alle winnaars. Daaruit bleek dat Wisselwaar volgens de nodige mensen in het publiek echt de meest onderscheidende winnaar is."

Foto: LinkedIn Erik Does.

Onderbouwing van de jury
Op de website van Verpakkingsmanagement staat de volgende onderbouwing over de winst van Wisselwaar van de jury:

Wisselwaar is een mooi concept dat het hergebruik van verpakkingen stimuleert. Anders dan bij veel andere navulsystemen hoeft de consument niet zelf de verpakking in de winkel af te vullen. Geen geknoei op de winkelvloer dus. De retailer vult zelf af en zorgt voor het retour richting de schoonmaakstations en het hervullen. Hierbij wordt goed samengewerkt met diverse ketenpartners.

De pot is ondanks de retourfunctie licht van gewicht en ook de deksel wordt hergebruikt. Het design is helder en de productnaam Wisselwaar sluit goed aan bij de beleving. De communicatie op het etiket is duidelijk.

Udea heeft z'n nek uitgestoken en het initiatief genomen voor systeeminnovatie. De retailer maakt hiermee verpakkingsafvalvrij boodschappen doen toegankelijk voor een breed publiek. Er is goed gekeken naar gebruiksgemak, er is duidelijk gecommuniceerd en het concept is overtuigend neergezet. Dat maakt deze inzending tot winnaar.

De jury verwacht dat het nieuwe product een succes gaat worden en hoopt dat meer retailers met dit soort concepten zullen komen.

Voor meer informatie:
Steven IJzerman
Udea
Kempkens 1000
5465 PR Veghel
06 15519863
[email protected]
www.udea.nl