Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Georg Huber, NaraFood:

"Retailers niet langer huiverig nieuwe dadels aan te bieden"

Dadels zijn altijd een integraal onderdeel geweest van de islamitische vastenmaand Ramadan, omdat het vasten traditioneel wordt verbroken met de vrucht. Daarom biedt NaraFood een grote verscheidenheid aan biologische dadels uit de hele wereld. Om meer gespecialiseerde soorten uit landen als Saoedi-Arabië, Tunesië en Jordanië onder de aandacht te brengen, worden twee proefverpakkingen van elk 100 gram op de markt gebracht. "Het tweede proefpakket bevat alleen de beste biologische dadels uit Saoedi-Arabië", vertelt Georg Huber, directeur van het bedrijf NaraFood.

Celine Wolfarth en Georg Huber op de Biofach 2023.

Belangrijkste rassen: Medjool, Sukkari, Ajwa en Kholas
"Sinds drie jaar vestigt de Sukkari-variëteit zich naast de Haupt steeds meer in Europa, gevolgd door de Ajwa, de 'heilige dadel' uit Medina die onder meer wordt gebruikt om het traditionele vasten tijdens de Ramadan te verbreken. Een andere soort die sterk lijkt op de sukkari is de kholas. De smaak is ook karamelachtig, met haast een toffeesmaak."

Hij zegt dat het voor hem ook belangrijk is om het originele ras Medjool aan te bieden. "In sommige landen vind je licht genetisch gemodificeerde dadels - vergelijkbaar met de veredeling van bepaalde tomaten - om andere smaken te kweken. Ondertussen hebben de Marokkaanse, Saoedische en Iraanse Medjool-dadels nog steeds de oorspronkelijke smaak. Maar dat wil geenszins zeggen dat bepaalde rassen beter zijn dan andere." Huber legt uit dat Saoedische en Iraanse dadels na drie tot vier maanden een andere structuur hebben en beginnen te suikeren, terwijl de veredelde rassen uit Jordanië en Israël het hele jaar door verkrijgbaar zijn en ook langer houdbaar zijn.

Prijzen iets omhoog bijgesteld
"We hebben onze prijzen iets moeten verhogen. We konden echter maar ongeveer 20 procent van de extra kosten doorberekenen. De rest van de kosten moesten we zelf dragen, waarbij we moesten accepteren dat onze eigen winst minimaal was. Vooral Saudische producten werden hierdoor getroffen. Dit komt doordat de Saudische riyal met 20 procent is gerevalueerd, terwijl de transportkosten enorm zijn gestegen. Onze goederen worden immers uitsluitend in de grootste beschikbare containers geleverd."

Hij voegde eraan toe dat het ook merkbaar was dat veel klanten nu grotere hoeveelheden kopen. "De standaardmaten waarin dadels op de markt worden gebracht zijn bij ons 300 tot 400 gram. Sinds enige tijd kopen klanten echter tussen de 1 en 3 kg, omdat de prijs per kilo voor de grotere hoeveelheden gemiddeld minder kost. Vooral dadelliefhebbers grijpen sterk naar dit product."

Jaarlijkse stijging van de verkoop tijdens de Ramadan
Het product wordt vooral aan de biologische groothandel verkocht, hoewel ook retailers gestaag meer belangstelling voor dadels tonen. "Retailers zijn niet langer huiverig om nieuwe dadels aan te bieden. Dit is niet in de laatste plaats te danken aan de grote vraag van consumenten." Momenteel tonen vooral moslimklanten veel belangstelling voor de dadels van NaraFood.

"De Ramadan brengt ons elk jaar meer omzet. Dankzij onze toenemende naamsbekendheid en de goede kwaliteit die wij leveren, kopen veel moslimklanten bij ons of oriënteren zich op de winkels waar onze producten te koop zijn," aldus Huber. Terwijl Duitsland zijn belangrijkste markt is, wordt tien procent van de omzet gegenereerd in Frankrijk, vijftien procent in Zwitserland, een kleine zes tot zeven procent in Oostenrijk en nog een kleiner aandeel in België.

Grote mediabelangstelling
"Het merk Nara valt op. We werden onder andere onlangs geïnterviewd voor het programma 'Galileo' op ProSieben. Zo bereikten we enorm veel nieuwe klanten die voorheen weinig met biologische dadels in aanraking kwamen. Om de producten goed te promoten moet je gewoon voldoende tijd nemen en geduld hebben."

Voor meer informatie:
Georg Huber
NaraFood
Am Bergfeld 5
86495 Eurasburg, Duitsland
Tel.: +49 8251 8916 720
[email protected]  
www.narafood.de  

Publicatiedatum: