Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Praktijktest voor herbruikbare koffieverpakking

Koffiebranderij Peeze start samen met Koninklijke Burgers’ Zoo en verzekeraar Unigarant een praktijktest met herbruikbare koffieverpakkingen. Deze afwasbare verpakking kan na reiniging opnieuw ingezet worden en is daarmee op den duur een stuk duurzamer dan traditionele koffieverpakkingen.

De koffie waarmee deze praktijktest wordt gedaan is Bean Impact. Deze koffie is biologisch en verbouwd via boslandbouw (agroforestry), eerlijk ingekocht met onder meer het Fairtrade-keurmerk en nu dus ook afvalvrij verpakt. 

Licht, lucht en vocht zijn elementen die de versheid van koffie negatief beïnvloeden. Koffie wordt daarom vaak verpakt in folieverpakkingen die de bonen tegen deze elementen beschermt. Maar het is onder andere deze bescherming die de folie slecht recyclebaar maakt. Gekeken naar de ruim 700 miljard kopjes koffie die jaarlijks wereldwijd gedronken worden, zorgt dit voor veel verpakkingsafval.

In hun missie om koffie afvalvrij te maken, heeft de Arnhemse koffiebranderij Peeze onderzoek gedaan naar de inzet van herbruikbare koffieverpakkingen voor de zakelijke markt. Hieruit blijkt dat zo’n afwasbare verpakking na ongeveer 10x gebruik duurzamer is dan een traditionele folieverpakking, inclusief retourtransport en het wassen.

Nu klinkt de overstap naar een afwasbare verpakking wellicht eenvoudig, toch heeft dit veel voeten in de aarde. "Met oog op onder andere handling, wasbaarheid, duurzaamheid en versheid hebben we een hele bewuste keuze gemaakt voor de huidige emmer. In theorie komt deze als beste uit de bus. Nu testen we graag hoe zo’n verpakking in praktijk werkt en welke aanpassingen nodig zijn voor eventuele verdere opschaling", vertelt algemeen directeur van Peeze, Myriam Lufting.

Donderdag 9 maart kreeg Marco Peelen, Assistent Horecamanager van Burgers’ Zoo, de eerste emmer overhandigd door Myriam Lufting. Burgers’ Zoo en verzekeraar Unigarant zijn de twee locaties die de nieuwe verpakkingen gedurende 3 maanden gaan testen. De resultaten van de pilot worden medio juni gedeeld op de website van Peeze.

Voor meer informatie:
Peeze
026 – 362 24 22
info@peeze.nl
www.peeze.nl

Publicatiedatum: