Stel je voor: een productievloer waar je nauwelijks meer papier gebruikt… En waar alle informatie direct én zo dicht mogelijk bij de machines wordt geregistreerd. Voor veel AGF-bedrijven klinkt dit als een droom die te mooi is om waar te zijn. Maar met de ‘shopfloor module’ van ons ERP-systeem ‘I-Fresh’ is het mogelijk. De shopfloor module kan voor alle AGF-bedrijven van toegevoegde waarde zijn waarbij in meer of mindere mate sprake is van productie. In dit blog lees je hoe je zo veel mogelijk, zo makkelijk mogelijk kunt registreren op de plek waar het gebeurt, door middel van onze shopfloor app. Zo kan je de productiemedewerker de juiste informatie verschaffen en kan je productiemanager direct zien hoe de productie presteert", aldus Lex Pijnenburg (Sr. Business Consultant ERP) bij Axians in deze blog.

Het sluipende gevaar van stapels papier op de productievloer
Werken met papier in plaats van digitale tools is gevaarlijk voor je productieprocessen. De meest verwoestende gevaren zijn:

  1. Papier is onbetrouwbaarder en kan verloren gaan.
  2. Onnodige tijdverspilling doordat werknemers communiceren via papieren aantekeningen. Vooral als ze zich op afstand bevinden. Hoe groter de productiehal of  de afstand van kantoor naar productieleider, hoe meer kilometers afgelegd worden.
  3. Papier kan achterlopen op de realiteit (bijv. bij wijzigingen in orders).
  4. Er is minder data beschikbaar waarmee je inzicht kunt verkrijgen in je proces, procesverbeteringen kunt doorvoeren en efficiëntie kunt behalen, omdat veel nuttige informatie die op papier wordt geschreven, op papier blijft en dus niet wordt geregistreerd in het systeem.
  5. Je loopt achter de feiten aan omdat je minder accuraat, of zelfs helemaal niet in realtime controles kunt uitvoeren, waardoor je problemen te laat identificeert en meer corrigerende maatregelen moet nemen.

Dus: ‘’Hoe maak ik mijn productievloer papierloos?’’
Door papier te vervangen door een app speciaal voor de shopfloor wordt de productievloer papierloos. Dit is belangrijk voor productiemedewerkers, omdat het ERP-systeem de meest relevante data bevat. De app is een handige verlenging van het ERP-systeem en gemaakt met de Power Apps-service van Microsoft. In deze app is het opvragen van informatie en het terugkoppelen van resultaten naar ERP vele malen intuïtiever en makkelijker dan in het ERP systeem zelf.

In de app vraagt de productiemedewerker ter plaatste informatie op en kan informatie bijgewerkt worden. Denk aan informatie die gekoppeld is aan het artikel zoals wat moet ik wanneer maken, wat heb ik daarvoor nodig, inpakinstructies, bewerkingsinstructies en eventuele tekeningen. De app toont een up-to-date takenlijst. Zodat medewerkers zelfstandig kunnen opereren. En zelden vragen hoeven te stellen aan de productieleider. Is de order klaar? Dan registreert de medewerker op eenvoudige wijze in één keer de status, het gemaakte aantal, de besteedde tijd en eventueel afval/uitval. Dit digitaliseert de werkvloer en vermindert verstoringen en vragen. Bij spoedgevallen helpt de app om snel de taak op de productievloer zichtbaar te krijgen. Pluspunt: De app is beschikbaar in meerdere talen.

‘’Is de shopfloor app ook geschikt voor mijn bedrijf?’’
De shopfloor app is de basis voor je managementinformatie, voortgang en productie. Of je nou een AGF bedrijf runt dat nog geen automatisering heeft voor de shopfloor of toch wel, je hebt waarschijnlijk behoefte aan productieregistratie. Voor bijvoorbeeld het ompakken/inpakken. In de AGF-sector zijn de marges klein, dus hoe efficiënter, accurater en verder geautomatiseerd het proces is, hoe beter de financiën. 

Stel: Je verpakt frambozen in bakjes. Het kan wel eens zijn dat het werkelijke verbruik van verpakkingsmateriaal hoger is dan de verwachting. Omdat de bakjes bijvoorbeeld slecht zijn, waardoor je maar de helft kan gebruiken. Het voorraadpeil van de bakjes kun je beter bewaken als je dankzij realtime data inzicht hebt in de productie. Zo bestel je vroegtijdig bij waardoor de productie niet stil komt te liggen.

‘’Er bestaan ook stand-alone apps voor de shopfloor, wat is het verschil met de I-Fresh shopfloor app?’’
Er zijn verschillende concurrerende oplossingen met onze I-Fresh shopfloor app. De meeste zijn stand-alone oplossingen. Het nadeel van losstaande software is dat hiervoor vaak complexe en dure integratie software moet worden gemaakt. Onze software heeft daarentegen alle benodigde functionaliteiten voor een productieomgeving en is 100% geïntegreerd met de ERP. Bovendien hebben we in ons ERP pakket ‘I-Fresh’, andere functionaliteiten die vitaal zijn voor elk AGF bedrijf. Zoals partijtracering of drageradministratie. Een stand-alone shopfloor app van een 3e partij zal hier standaard nooit volledig op aan kunnen sluiten. Onze shopfloor app sluit hier wél naadloos op aan.

‘’Zit er vertraging op de verbinding tussen de ERP en de app?’’
Nee. De app geeft en haalt informatie direct uit en aan de ERP. Er zit geen vertraging op de koppeling.Een illustratie van hoe de koppeling functioneert: Een planner registreert de productieorders die gemaakt moeten worden. Die orders doorlopen statussen. Eerst worden ze gepland, dan vast gepland en als het tijd is voor productie worden de orders vrijgegeven. Dan mag de productievloer beginnen. In de order kunnen één of meerdere bewerkingsstappen zitten. De taken worden toegevoegd aan de takenlijsten op chronologische volgorde van datum.

Overstappen naar een nieuw systeem kan wennen zijn, maar het is bewezen dat innoveren helpt om zo bij de volgende crisis (intern of extern) nog sterker te staan dan nu. De app faciliteert een andere manier van werken waarbij werknemers op de werkvloer betere en actuelere informatie en meer verantwoordelijkheid krijgen. Sommige bedrijven kunnen vooraf terughoudend zijn in de aanschaf omdat ze zich zorgen maken over mogelijke fouten van medewerkers op de productievloer. Terwijl blijkt dat productiemedewerkers zich in de praktijk juist meer gewaardeerd voelen door deze nieuwe verantwoordelijkheden en juist minder fouten maken.

Om de overgang soepel te laten verlopen, hebben we de app zo intuïtief mogelijk gemaakt. Onze klanten geven na implementatie aan, nooit meer terug willen naar hun oude werkwijze. Ze kunnen zich vaak niet eens meer voorstellen dat het ooit goed ging met pen en papier.  

Voor meer informatie:
Axians
+31 (0)6 55 15 06 15
raymond.langeveld@axians.com  
www.i-fresh.nl