Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Wij durven radicaal andere keuzes te maken, heel fijn als je daar erkenning voor krijgt"

De strijd van Ekoplaza voor een duurzaam voedselsysteem

Ekoplaza is genomineerd voor de ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year 2022-2023. Klimaatproblemen, vervuiling en verlies aan biodiversiteit: ons voedselsysteem zet de wereld zwaar onder druk en is volgens Ekoplaza niet houdbaar. De supermarktketen neemt daarom samen met leveranciers en klanten het voortouw in de transitie naar een duurzaam voedselsysteem.

Ekoplaza is ervan overtuigd dat je via je dagelijkse boodschappen de wereld kunt veranderen. Dat zit volgens kwaliteitsmanager Steven IJzerman in de genen van het familiebedrijf: "In 1980 begon Gerard Does, de vader van onze huidige CEO Erik Does, zijn eigen natuurvoedingswinkel omdat hij zag dat het anders moest. Hij geloofde dat je met levensmiddelen een positieve bijdrage kunt leveren aan de wereld. Dat is nog steeds de drijfveer van ons familiebedrijf."
 
Biologisch steeds meer omarmd
Hoewel er tegenwoordig geen supermarkt meer is zonder biologisch aanbod, was dat in de beginjaren van Ekoplaza wel anders. "Tot en met eind jaren 90 zei iedereen: het wordt nooit wat met biologisch", vertelt Steven. "Toch zijn we stug doorgegaan en wordt biologisch nu steeds meer omarmd. Die winst hebben we als branche al bereikt en daar zijn we heel blij mee. Maar we zijn er nog lang niet. Daarom kiezen we bij Ekoplaza voor een 100% biologisch assortiment. Als supermarktketen hebben we een grote invloed op wat consumenten eten. Die verantwoordelijkheid dragen we door bepaalde producten wel of niet aan te bieden. Als je bij ons binnenstapt, moet je er vanuit kunnen gaan dat het goed is. Dus ook al is een product fantastisch en past het bij ons, als het niet biologisch gecertificeerd is verkopen we het niet. Die duidelijkheid willen we bieden."

Biologisch is de ondergrens
Ekoplaza stopt volgens Steven niet bij een 100% biologisch assortiment: "Biologisch is de ondergrens. We kijken verder dan alleen deze regels en hebben ons eigen pad van duurzaamheid. Daarom hebben we de vijf keuzes van Ekoplaza geïntroduceerd. Een deel van deze waarden zit al in het biologische keurmerk, maar niet alles is vanzelfsprekend. Zo willen we zoveel mogelijk plasticvrij zijn, meer CO2 opnemen dan uitstoten en bijdragen aan meer biodiversiteit. Uiteindelijk willen we dat ieder product dat je bij ons koopt een meer positieve impact dan een negatieve impact heeft."

Relatie met leveranciers
Dat valt of staat volgens hem met de relatie met je leveranciers: "We kunnen het systeem alleen samen met onze boeren en telers veranderen. Daarom gaan we alleen langdurige relaties aan. Dus niet: wie kan er dit jaar het goedkoopst leveren? Maar wel: wij geloven in jouw product, laten we het samen nog mooier en beter maken. Dat doen we door een eerlijke prijs te bieden, zodat onze leveranciers de ruimte hebben om te blijven investeren in de volgende stap." Volgens IJzerman is het niet lastig om leveranciers mee te krijgen: "Omdat we samenwerken met kleinschalige familiebedrijven die net als wij sinds de jaren 80 biologisch werken, zijn onze boeren en telers intrinsiek gemotiveerd om een stap extra te zetten."

Telers en producenten verbinden
Het afgelopen jaar investeerde Ekoplaza samen met telers in maatregelen op het erf voor meer CO2-opslag. Denk aan het planten van extra bomen en het klimaatvriendelijk bewerken van de bodem. Verder heeft de supermarktketen bij een aantal telers bijenkasten neergezet om de biodiversiteit te vergroten. De honing is weer verkrijgbaar in de winkels. Daarnaast wil Ekoplaza het aantrekkelijker maken voor Nederlandse boeren en telers om plantaardige eiwitten als lupine, veldbonen en kikkererwten te verbouwen. "We willen deze teelt terughalen naar Nederland omdat het een mooi alternatief is voor dierlijke eiwitten", vertelt Steven. "Daarnaast is het goed voor de bodem. Peulvruchten en bonen geven de grond rust en binden stikstof uit de lucht. Voor ons is een belangrijke rol weggelegd om telers en producenten aan elkaar te verbinden. Dus als een teler lupine wil verbouwen, zoeken wij een producent die er mooie producten van kan maken. Dan wordt het aantrekkelijk."

Voorvechter van statiegeld
Naast leveranciers, wil Ekoplaza ook supermarktketens inspireren om de volgende stap te zetten. Daarom kondigde het familiebedrijf onlangs aan liever gisteren dan vandaag te starten met het inzamelen van blikjes met statiegeld. Vanaf 31 december dit jaar zit er 0,15 euro statiegeld op alle drankblikjes, maar veel supermarkten verzetten zich tegen het inzamelen ervan. Steven: "We zijn een groot voorstander van statiegeld op blikjes omdat het een heel effectief middel is in het bestrijden van zwerfafval. Daarom nemen we onze verantwoordelijkheid door een duidelijk standpunt in te nemen. Linksom of rechtsom, wij zorgen dat we vanaf 1 januari 2023 statiegeldblikjes kunnen inzamelen. We hopen dat de rest van de branche gaat volgen."

In 2025 plasticvrij
Het liefst ziet Ekoplaza helemaal geen zwerfafval meer op straat. Het doel is dan ook om in 2025 zoveel mogelijk plasticvrij te zijn. Dat is volgens de kwaliteitsmanager een weg van vallen en opstaan: "We zetten al jaren in op plasticvrij. Als het niet in plastic verpakt hoeft te worden, willen we het ook niet. We verkopen bijvoorbeeld zuivel in statiegeldflessen van glas. Maar het is een uitdaging omdat er weinig alternatieven zijn." Vorig jaar kwam Ekoplaza als laatste uit de bus bij een onderzoek van Natuur & Milieu naar de recyclebaarheid van plastic verpakkingen in supermarkten. Hoe verklaart hij deze uitkomst? "In het onderzoek zijn 55 plastic verpakkingen onderzocht. Bij ons konden ze er maar 43 vinden, want de rest zit al niet meer in plastic verpakt. Jammer genoeg zie je dat niet terug in het persbericht van het onderzoek. Bij de producten die wel in plastic verpakt zijn, kwamen we er slecht uit omdat onze focus ligt op plasticvrij en niet op recyclebaar plastic. We kiezen dus een andere route, maar we hebben zeker huiswerk te doen. Bij het volgende onderzoek hoop ik dat ze nog maar 30 producten in plastic kunnen vinden en dat deze verpakkingen dan wel allemaal recyclebaar zijn."

Radicaal andere keuzes
De nominatie voor de ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year is volgens Steven een mooie erkenning: "Bij Ekoplaza durven we radicaal andere keuzes te maken. Het is heel fijn als je daar erkenning voor krijgt. Het voedselsysteem zoals we dat nu hebben is niet houdbaar. Wij laten zien dat het ook anders kan en nemen de verantwoordelijkheid om de betere keuze te bieden."
 
Lees verder in de retailsector
De winkel van vandaag is meer dan alleen een voorraadkast. Het coronavirus en de maatregelen daaromheen beïnvloeden het consumentengedrag flink. Ondanks deze uitdagende omstandigheden zijn veel retailers toch goed door het afgelopen jaar gekomen.

Retailer of the Year-genomineerden
Retailer of the Year is een grootschalige consumentenverkiezing waarbij de beste (web)winkel van het jaar wordt gekozen. Geeft dit verhaal inspiratie om uw onderneming net zo populair te maken en komend jaar ook genomineerd te worden?

Lees meer ondernemersverhalen van genomineerden.

Bron: ABN AMRO

Publicatiedatum: