In 2021 doneerde Lidl 471.234 kg groente en fruit aan Voedselbanken

Bio- en PlanetProof Themaweken bij Lidl in het kader van duurzaamheid

Vorig jaar doneerde Lidl 471.234 kg aan niet verkochte groente en fruit aan Voedselbanken. Het is een van de praktisch uitgewerkte duurzaamheidsdoelen vallende onder het kopje eerlijke handel. In het kader van het tegengaan van voedselverspilling kunnen klanten groenten en fruit die tegen de houdbaarheidsdatum aanzitten aankopen voor een gereduceerd tarief via de Too Good To Go-app. Daar is Er zijn inmiddels 1 miljoen boxen van verkocht. 

Nederlandse producten
In het kader van duurzaamheid koopt Lidl zoveel mogelijk groente en fruit in van Nederlandse bodem. "We vinden het belangrijk omdat dit een positief effect heeft op de lokale economie en het klimaat. Het was ons doel dat vanaf eind 2021 al ons groente en fruit van Nederlandse bodem aan de certificeringseisen van 'On the way to
PlanetProof' of biologische teelt voldeed. Dit doel hebben we bijna gehaald: slechts een aantal leveranciers werkt nog aan de overstap.

De keurmerken voor 'On the way to PlanetProof' en Biologisch op
ons groente en fruit laten zien dat deze producten met aandacht en respect voor biodiversiteit en milieu zijn geteeld. Middels de Biologische thema week en On the way to PlanetProof themaweek
bieden wij ook regelmatig een extra uitgebreid assortiment. Tijdens deze weken brengen we in onze winkels en folders deze producten ook extra onder de aandacht richting onze klanten.

De gezonde keuze
Lidl stimuleert de verkoop van producten die voldoen aan de criteria van de Schijf van Vijf. "Wij willen onze klanten helpen bij de gezonde voedingskeuze en bijdragen aan het verhogen van de consumptie van producten uit de Schijf van Vijf. We zijn dan ook trots dat we als Lidl voor de 10de keer verkozen zijn als beste supermarkt in groente en fruit. Klanten kopen daardoor meer groente en fruit bij ons. Een geweldige stap naar een gezonde keuze. In 2021 voldeed 37% van de verkopen van onze eigenmerkproducten en A-merken van het vaste  assortiment aan de criteria van de Schijf van Vijf. Dit aandeel willen we verhogen naar minimaal 38% in 2025." 

Verbeteren arbeidsomstandigheden
"Wij houden continu bij welke risico’s op mensenrechtenschendingen er zijn of kunnen optreden bij de productie van onze  eigenmerkproducten. Lidl heeft zich gecommitteerd om jaarlijks in drie ketens met hoge risico’s een Human Right Impact Assessments (HRIA) uit te voeren. In 2021 hebben we dan ook voor drie  productketens een HRIA-analyse gemaakt: bessen uit Spanje, thee uit Kenia en bananen uit Colombia. Dit zijn toeleveringsketens met verhoogde risico’s op het gebied van mensenrechten. Vanwege ons  grote inkoopvolume van deze producten zien we bovendien de mogelijkheid om deze toeleveringsketens te beïnvloeden. We streven
ernaar om binnen een half jaar na een HRIA ons actieplan voor een product te publiceren, om zo de arbeidsomstandigheden door de keten heen te verbeteren. Door onze branchevereniging CBL en de
vakbond FNV is recentelijk ook een HRIA uitgevoerd over o.a. onze Italiaanse tomatenketen. Ons actieplan verwachten we in 2022 te kunnen publiceren."

Klik hier voor het hele duurzaamheidsverslag van Lidl

Bron: Lidl


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven