Plastic Soup Surfer surft 385 kilometer van Brussel naar Amsterdam op wegwerpbeker-surfboard

De Nederlandse surfer Merijn Tinga start vrijdag 1 juli met een surftocht van 385 kilometer van Brussel naar Amsterdam. Hij doet dat op een elektrisch surfboard gemaakt van wegwerpbekers. Samen met Mission Reuse, Enviu, Natuur & Milieu en Recycling Netwerk Benelux wil hij de overstap van vervuilende wegwerpbekers naar herbruikbare bekers sterker in het Belgisch, Nederlands en Europees beleid krijgen. 

Naast molen de Put Leiden Foto: E.Colmjon. Foto: E.Colmjon

Op zijn surftrip door België maakt Tinga tussenstops in Antwerpen (2 juli), Dendermonde en Gent. Op 3 juli in Gent vertelt Europees Commissaris Frans Timmermans meer over de plannen die hij dit najaar presenteert om verpakkingsafval verder te verminderen, en hergebruik te stimuleren. 

5 miljoen koffiebekers elke ochtend, 385 kilometer lang
Elke ochtend belanden alleen al in Nederland 5 miljoen koffiebekers in het afval. Op een rij is dit 385 kilometer, precies de afstand die Merijn Tinga zal afleggen. In het surfboard zijn 500 bekers verwerkt. Dus elke ochtend wordt er in Nederland een hoeveelheid koffiebekers met de omvang van 10.000 surfboards weggegooid. 

Merijn Tinga is in Nederland bekend als de 'Plastic Soup Surfer': "Als morgen wegwerpbekers verboden worden, hoeft er geen kop koffie minder om gedronken te worden, alle oplossingen liggen voorhanden. Gezien de staat van onze aarde moeten we van wegwerp afstappen en 'hergebruik' zo snel mogelijk de nieuwe norm worden. Samen met Mission Reuse laten we zien hoe makkelijk dat kan zijn."

Wegwerpverpakkingen verbruiken veel grondstoffen en energie 
Zodra de laatste slok koffie binnen is, is het koffiebekertje waardeloos geworden voor de gebruiker. Ze belanden in de vuilbak of eindigen als zwerfvuil, worden verbrand en in een enkel geval gerecycled - en niet tot koffiebekers. De meest nuttige toepassing die overblijft is toiletpapier. Hiermee verliezen en verbranden we dus waardevolle, steeds schaarser wordende, grondstoffen. 

Het voorbeeld van de koffiebeker illustreert het grotere probleem van de huidige wegwerpmaatschappij. Het kost enorm veel grondstoffen en energie om die wegwerpproducten zoals shampoo flessen, luiers of verpakkingen voor online bestellingen te maken. Het probleem is dat de huidige businessmodellen en consumenten gewoontes volledig gebaseerd zijn op eenmalig gebruik. Ook het huidige beleid faciliteert dit eenmalige gebruik van verpakkingen. 

Mission Reuse zet zich in om de transitie naar herbruikbaar concreet te maken en te versnellen. Door campagnes te voeren, ondernemers te helpen en voorstellen te doen voor wet- en regelgeving. Waar bestaat goed beleid uit? Ze vragen het volgende:

  • Geen duurzaamheidsdoelstellingen op recycling, maar op hergebruik van het volledige product
  • Een ambitieuze implementatie van de Single Use Plastic Directive, waar preventie en hergebruik de boventoon in voeren
  • Hergebruik verplicht bij evenementen in de gemeente
  • De gemeente faciliteert horeca en kantoren die met hergebruik aan de slag willen, zodat niet iedereen hetzelfde wiel hoeft uit te vinden
  • En natuurlijk geeft de gemeente zelf het goede voorbeeld in hun eigen catering

Agenda
Start zaterdag 2 juli 
9 uur - cafe Woodpecker cafe: Brandhoutkaai 27, 1000 Brussel, België; 10 uur start op kanaal van Brussel: Onder brug 'het kleine kasteeltje': Koolmijnenkaai 40, 1080 Sint-Jans-Molenbeek, België

Tijdens de stops is er mogelijkheid voor interviews en het maken van beeldmateriaal. Meer informatie over de campagne en de route is te vinden op de website van de Plastic Soup Surfer.

Over de organisaties
Mission Reuse is een initiatief van impact venture builder Enviu, milieuorganisatie Recycling Netwerk Benelux, de autoriteit op het gebied van wegwerpplastics en hergebruik, en de stichting Natuur & Milieu. Het transitieprogramma Mission Reuse richt zich op overheid, bedrijfsleven en consumenten. Met pilots, lobby en onderzoek wil de organisatie concrete alternatieven voor hergebruik bieden. Momenteel lopen er pilots bij e-commerce spelers, universiteiten en festivals. De Plastic Soup Surfer vraagt campagnematig aandacht voor single use plastics die in het afval belanden door surfcampagnes en lobby richting overheid en bedrijfsleven. De organisaties bundelen hun krachten in deze campagne tegen eenmalig te gebruiken koffiebekers.

Voor meer informatie: www.missionreuse.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven