"Een mooi en belangrijk visitekaartje afgegeven"

Bio-branche laat zich zien tijdens AH Beter eten Festival

Tholen - Voor het eerst organiseerde AH het Beter eten Festival. Dit festival in Expo Haarlemmermeer stond in het teken van duurzamer leven en het eten van de toekomst. Voor donderdag 28 april was het personeel van Albert Heijn uitgenodigd (zo'n 3000 mensen). Vrijdagochtend lag de focus vooral op een speciaal programma voor genodigden en vrijdagmiddag en zaterdag stonden de klanten van Albert Heijn in het zonnetje. Op het festival was een biologisch plein ingericht, waar Bionext, de Smaakspecialist, Wessanen en Arla zich presenteerden.

Bionext
Bionext-directeur Michaël Wilde was alle drie de dagen aanwezig. Hij reageert als volgt: "Voor Bionext waren dit zeer interessante dagen omdat wij niet alleen veel mensen van AH hebben gesproken maar vooral de eindklant. Op de zaterdag zijn wij aan de hand van een simpele vragenlijst het gesprek aangegaan met 140 mensen en daaruit blijkt dat de bezoeker van het festival bovengemiddelde kennis heeft van biologisch en het logo. Maar liefst 84% van de ondervraagden wist waar biologisch voor staat en herkende ook het EU logo. Rond 80% koopt regelmatig biologische producten. De belangrijkste redenen voor hun aankoop zijn smaak, goed voor de planeet en geen troep."

De stand van Bionext werd bemand door Leonie van der Velden, Paulien Hoftijzer, Natalie Oudenhoven en Michaël Wilde (Bionext), Rinze van der Sluis (Bio Brass) en Joyce van den Bos (Groene Weg). Op deze foto: Joyce, Rinze en Michaël.

Michaël geeft aan dat het ook mooi is om te zien dat het Wereld Natuurfonds haar achterban oproept om onder andere biologisch te eten en de Green Papers van Bionext gebruikt als brondocument. Ook Albert Heijn verwijst online naar Bionext en de Green Papers. "Al met al hebben wij ons als sector van onze best kant laten zien en een mooi en belangrijk visitekaartje afgegeven bij de grootste aanbieder van biologische producten."

De WNF-panda staat ook achter biologisch

Michaël laat bezoekers wat bio-champignons en kaas proeven

De Smaakspecialist
Steffie van Leest was op vrijdag en zaterdag namens de Smaakspecialist aanwezig op het festival en heeft aldaar heel veel bezoekers kunnen spreken. In de stand van de Smaakspecialist stond het merk Smaakt centraal. 

Amy Ekinci, Steffie van Leest en Doortje Bot

Volgens Steffie kwam er een zeer divers publiek op het festival af. "De focus lag op voeding en waarom bepaalde voeding goed voor je is. Daar hebben we dus veel over kunnen vertellen. Veel bezoekers gaven aan verrast te zijn dat er op het festival ook een heus bio-plein ingericht was. We hebben tijdens het festival veel consumenten kunnen overtuigen om biologische producten te gaan kopen en zo de wereld wat beter achter te laten."

Van links naar rechts bij de Smaakspecialist: Celinde van Opstal-Gordijn, Anneloes Hoorneman, Pieter Priem, Claire Vermeulen, Pieter Dirven, Fleur Verhagen. Op donderdag was Pieter Dirven (founder) ook aanwezig.

Wessanen
Ook Wessanen stond op het AH Beter eten Festival. Femke van der Laan, brand manager Alter Eco & Grocery bij Wessanen Benelux, was met een aantal collega's aanwezig en vertelt dat het festival erg mooi was opgezet en dat er veel te proeven viel. In de stand van Wessanen konden bezoekers terecht voor plantaardige ontbijtjes met Zonnatura muesli, Abbot Kinney's yog en een Alter Eco chocolade topping. "Het was heel leerzaam én gezellig om na twee jaar weer met de consument in gesprek te kunnen gaan op dit mooie festival waar veel innovatieve en plantaardige producten te proeven waren. De reacties op onze nieuwe Zonnatura Muesli Proteïne waren goed, het was voor ons een geslaagd festival!"

Links Femke van der Laan en Koen de Haas in de stand van Wessanen

Arla Foods
Arla Foods presenteerde in de stand op het AH Beter eten Festival het nieuwe product dubbel romige yoghurt van Arla biologisch. "Voor dit evenement hadden we een samenwerking met OOT granola. Deze samenwerking viel uitstekend in de smaak bij de bezoekers. De inzet werd beloond met tal van positieve reacties. We kijken uit naar de volgende keer", aldus Krijn Verhoek.

SUPER-markt
Niet alleen op het bio-plein waren biologische producten te vinden. Zo lagen er ook bio-producten in het schap bij SUPER-markt (o.a. van De Kleine Keuken, Yogi en Yousef en Farm Brothers). Op de LinkedIn-pagina van SUNT staat het volgende verslag: 'Samen met 25 merken die duurzame impact maken stonden we afgelopen weekend op het Beter Eten Festival van Albert Heijn. In onze SUPER-markt met merken die SUPER impact maken, vond je in onze stand alleen maar producten die laten zien dat er voor ieder traditioneel product wel een duurzamer alternatief is. SUPER tof dat steeds meer van deze future proof producten ook in de schappen van de Appie liggen! Van bananenbrood van geredde bananen tot koffie met een eerlijke keten en tandpasta zonder plastic. Al deze gamechangers laten zien dat het anders kan en strijden tegen uitdagingen in de keten van hun product. We change the game, you make the actual change!'

Over het Beter eten Festival
Het festival in Vijfhuizen was voor iedereen toegankelijk. Tijdens het festival stonden drie thema's centraal: lekker in je vel zitten met een gezonde leefstijl, de sociale verbindingskracht van voedsel en hoe we de aarde beter kunnen achterlaten voor de volgende generatie. Op het festival werd getoond waar het eten vandaan komt en konden bezoekers met telers en boeren waar AH mee samenwerkt in contact komen. Ook waren er aanschuiftafels waar gerechten van de internationale en lokale keuken geproefd konden worden. Daarbij schoven er meerdere sprekers aan die in gesprek gingen met de bezoekers.

Piet den Hertog van De Mèkkerstee was ook van de partij (links)

Klik hier voor het blokkenschema van het festival (zaterdag).

Voor meer informatie: wilde@bionext.nl - steffie@desmaakspecialist.nl - klantenservice@wessanen.com 

www.ah.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven