De milieudivisie van de Schwarz Group, PreZero, ontwikkelt met haar merk OutNature nieuwe, duurzame vezel- en papierproducten voor verpakkingsoplossingen in de handel en industrie. De twee handelsdivisies Lidl en Kaufland introduceren nu na een succesvolle pilotfase de innovatieve papierverpakkingen op basis van de plant Silphie (zonnekroon) - als eerste als verpakking voor bio-cress. Bij Lidl is de bio-cress in de Silphieverpakking sinds maandag 8 november, aanvankelijk in Zuid-Duitsland, verkrijgbaar. Bij Kaufland zal ze binnenkort in alle Duitse filialen te koop zijn. Daarmee start een reeks van veel verdere productaanpassingen: binnenkort volgen bij Kaufland bijvoorbeeld bio-tomaten, -appelen en -champignons. In de komende maanden worden ook gerookte zalm en zalmmoten van het eigen merk K-Bio bij Kaufland Duitsland in de nieuwe verpakking aangeboden.
Foto: OutNature/Schwarz Group
Bijzonderheden van de Silphie-verpakkingsalternatieven
Het Silphiepapier is bijzonder bronefficiënt en kan in de food en non-food sector veelzijdig in worden gezet. Met een aandeel van minstens 35 procent vormen de vezels van de energieplant de basis voor de nieuwe soort verpakkingen. De regionale Silphieteelt verkleint transportafstanden en de daarmee verbonden CO2-uitstoot. Daarnaast worden er bij de verwerking minder water en energie verbruikt en de winning van de vezels vindt zonder inzet van chemicaliën plaats.
Foto: OutNature/Schwarz Group
Bovendien biedt de Silphie plant ook voor telers een toekomstbestendig perspectief, aangezien ze onder andere insectvriendelijk is, CO2 opslaat in de grond en de grond tegen wind- en watererosie beschermt. De robuuste, meerjarige energieplant werd tot nu toe uitsluitend ter productie van biogas gebruikt. Het is OutNature gelukt om de plantenvezels door middel van een biothermische procedure van de bio-energieproductie te scheiden. Zo maakt het PreZero-merk de Silphie plant bruikbaar als nieuwe, in Duitsland geteelde grondstof die de papier- en verpakkingsindustrie revolutioneert.
Foto: OutNature/Schwarz Group
Voor het idee om uit Silphievezels duurzame verpakkingen te produceren ontving OutNature eind 2020 de Duitse verpakkingsprijs in de categorie "Nieuw materiaal". Begin 2021 volgde met de gerenommeerde WorldStar Award van de World Packaging Organisation (WPO) in de categorie "Packaging Materials & Components" een verdere onderscheiding.
Door verder onderzoek te doen moet het Silphiepapier extra barrière-eigenschappen krijgen, bijvoorbeeld tegen water of vet. Zo kan de nieuwe papiersoort toekomstig uitgroeien tot een mogelijk vervangproduct voor kunststof verpakkingen en daarmee bijdragen aan de visie van de internationale plasticstrategie van de Schwarz Group: REset Plastic "Minder plastic - gesloten kringlopen".
Voor meer informatie:
Schwarz Gruppe
gruppe.schwarz
OutNature
www.out-nature.de