Op dinsdag 9 november 2021 reikte Biotopia in Parijs awards voor de beste biologische producten 2022 uit. Van de 205 kandidaten van deze editie 'Meilleur Produit Bio 2022', behaalden er 161 een score van ten minste 16 op 20, waardoor zij winnaars konden worden. Voor elk van de 36 categorieën, food en non-food, werd een winnaar genomineerd. Het slagingspercentage is dit jaar 79%, iets hoger dan de gemiddelde score van 76% over de afgelopen tien jaar.
Meer dan 200 spelers uit het biologisch netwerk waren aanwezig op dit evenement, dat dit jaar zijn tiende verjaardag vierde. "Het doel van deze prijs is de beste biologische en ecologische producten in de kijker te zetten en de spelers aan te moedigen naar uitmuntendheid te streven", zegt Alexandre Fantuz, medeoprichter van Biotopia.
Elk jaar screent een door Biotopia samengesteld consumentenpanel honderden producten om de populairste te selecteren. Smaak, doeltreffendheid, geur, textuur en verpakking worden allemaal in aanmerking genomen. Elk product wordt getest door minimaal 100 mensen in echte thuisomstandigheden.
Voor de gelukkige winnaars biedt deze trofee een grote zichtbaarheid, aangezien het logo van het 'Beste biologische product' kan worden gebruikt op de verpakking, in communicatiemedia, als e-mailhandtekening of op sociale netwerken. Onder de een tiental partners van het evenement zijn er velen die zich inzetten om de winnaars te helpen naar gelang van hun expertisegebied. Zij kunnen bijvoorbeeld worden vermeld door de groothandelaren Relais Vert en Aventure Bio, of op de online verkoopsite Greenweez.
Voor start-ups is er een speciale prijs, die in 2015 in het leven is geroepen en die hen in staat stelt aan de selectie deel te nemen zonder de kosten te hoeven dragen. "Het doel is om beginnende merken te helpen zich bekend te maken", legt Alexandre Fantuz uit.
Dit evenement was ook een gelegenheid om de meest productieve spelers van de afgelopen tien jaar te onderscheiden, met een speciale vermelding voor het luiermerk Tidoo, waarvan de producten de beste gemiddelde score (17,52/20) behaalden over de verschillende edities van deze selectie. De yoghurts van La Bergerie de Triballat-Noyal (17,44/20) en de chocolaatjes van Kaoka (17,40/20) vervolledigen het podium.
Klik hier voor een overzicht van alle winnaars.
Bron: Circuits Bio