Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Allard Bakker en Peter de Ruijter in gesprek over veertig jaar De Groene Weg

"Ons motto is nog steeds dat we willen laten zien dat het anders kan. Wat dat betreft is er niet veel veranderd"

Oprichter Peter de Ruijter en huidige directeur Allard Bakker van De Groene weg hadden in het laatste magazine van De Groene Weg een uitgebreid gesprek over het ontstaan van De Groene Weg en hoe het bedrijf door de jaren heen is uitgegroeid tot een succesvolle keten van biologische slagerijen mét een eigen webshop. Hierbij een vervolg op het gesprek tussen Peter en Allard. Over consumentenemancipatie, voeding en de biologische keten.

Huidig directeur Allard Bakker en oprichter Peter de Ruijter. Foto: De Groene Weg

40 jaar De Groene Weg. Dat is een mooie mijlpaal. Toen Peter in 1981 een biologische slagerij opende in Utrecht, had hij nooit verwacht dat het winkeltje zou uitgroeien tot zo’n succesvolle keten. “Ik gaf in die tijd les en wilde vooral een voorbeeldsituatie ontwikkelen waarin ik kon laten zien: het kan ook anders. Ik vond het belangrijk om het bestaande denkpatroon te doorbreken. Dat is goed gelukt. 22 jaar heb ik me daarvoor ingezet, en toen had ik het gevoel dat het tijd was om het stokje over te dragen. Natuurlijk volg ik De Groene Weg nog altijd op de voet. Ik heb veel bewondering voor de ontwikkelingen die het bedrijf vandaag de dag nog altijd doormaakt. Dat vind ik knap, Allard!” Allard lacht. “Ons motto is nog steeds dat we willen laten zien dat het anders kan. Wat dat betreft is er niet veel veranderd.”

Bewust voor biologisch
Natuurlijk zijn er ook veel dingen veranderd door de jaren heen. Peter en Allard zijn het erover eens dat kennis één van de grootste ontwikkelingen is in 40 jaar De Groene Weg. Allard: “Consumenten hebben nu alle informatie beschikbaar die ze maar willen. Niets blijft meer verborgen. Dat zorgt natuurlijk voor een kritische blik waardoor je andere keuzes maakt. Mensen kiezen nu bewuster voor biologisch.” Peter beaamt dat. “We zijn sowieso veel verder in de biologische sector. We weten meer en delen dat ook meer met elkaar. Toch is er nog een wereld te winnen, met name als het gaat over denken over voeding.” Dit heeft ook invloed op de rol van de slager, merkt Peter op. “De slager van gisteren was vleesbewerker, de slager van vandaag is misschien een maaltijdspecialist, maar de slager van morgen moet echt voedingsdeskundige zijn.” 

Geen onsje meer
Allard is het daar helemaal mee eens. “Een commercieel trucje bij veel slagers is natuurlijk: ‘mag het een onsje meer zijn?’ Ik heb altijd gezegd; dat moet je niet doen. Je hebt mensen die bewust 80 gram vlees kopen, omdat ze zich daarin hebben verdiept en weten dat dat genoeg is. Dan kun je er als slager een ons van maken en 20 gram extra verkopen. Maar vooral als biologische slager moet je dat niet doen. Als biologische slager ben je wat bewuster met voeding bezig en heb je daarin ook een verantwoordelijkheid richting de klant. De klant vraagt niet voor niets om die exacte hoeveelheid.” Zo is het ook, vindt Peter. “Überhaupt het denken over voeding komt nu pas echt in de mensheid. Mensen gaan op basis van kennis steeds meer hun eigen keuzes maken. Een vorm van emancipatie noem ik dat.”

Peter de Ruijter richtte De Groene Weg 40 jaar geleden op. Foto: De Groene Weg 

Consumentenemancipatie 
“Ja emancipatie vind ik een mooie term in dit verband”, vervolgt Allard. “Dit gaat natuurlijk over het streven naar een volwaardige plaats in de samenleving. Eigenlijk komt dit in onze keten op verschillende manieren terug.” Peter knikt. De leraar in hem komt weer naar boven. “Precies. Het woord emancipatie komt uit het oude Romeinse recht, waarbij de slaaf het recht kreeg om zich los te maken uit de handen van de mensen. Wat steeds meer consumenten nu doen is zich losmaken van wat ‘mainstream is’ en proberen hun eigen weg te gaan. Hun eigen keuzes maken. Consumenten zien in onze slagerij over de toonbank het proces van het stukje vlees. Wat is eraan vooraf gegaan voordat het vlees hier in de winkel ligt? Wat voor leven heeft het dier gehad? En wat vind ik daar eigenlijk van?” 

Kennisnetwerk
Allard lacht. “Ik wil hieraan nog één ding toevoegen. Ook bij onze boeren zie ik een vorm van emancipatie namelijk. Boeren die omschakelen vanuit de reguliere landbouw moeten dingen weer gaan doen die ze hebben afgeleerd. En dingen afleren die ze juist wel deden. Ze proberen hun eigen weg te gaan en te doen waar ze zelf helemaal achter staan. Mooi vind ik dat.” Peter kan dit alleen maar beamen. “Dat we dat met elkaar hebben bereikt; daar kunnen we toch alleen maar trots op zijn?” Allard is het daarmee eens. ‘’We zijn erin geslaagd om door de jaren heen een hele succesvolle keten op te zetten die echt een voorbeeld is voor andere ketens. Jullie hebben een mooie basis neergelegd Peter, en daar zijn wij mee doorgegaan. Wat we met elkaar hebben is echt uniek.” 

Bron: De Groene Weg

Publicatiedatum: