Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Omzet biologische producten in supermarkt 12,9% gestegen

Melk meest verkochte biologisch product in de supermarkt

Melk, eieren, yoghurt zijn de meeste verkochte biologische producten in de supermarkt, zo blijkt uit de IRI-verkoopcijfers van Nederlandse supermarkten over 2020. De omzet van biologische producten steeg het afgelopen jaar met 12,9%. De totale supermarkt omzet is met 11,8% gestegen. Het marktaandeel biologisch is met 3,26% redelijk gelijk gebleven aan 2019 (3,21%). Biologische groenten is de grootste categorie, die met 14,1% steeg. De tomaat is de meest verkochte biologische groente. 95,6% van de Nederlandse huishoudens kochten in 2020 biologische producten, zo blijkt uit het jaarlijkse trendrapport van Bionext, brancheorganisatie van de biologische sector. 

Michaël Wilde overhandigde het trendrapport vanmiddag aan Tweede Kamerlid en landbouwwoordvoerder van D66 Tjeerd de Groot.

 

De top drie meeste verkochte biologische producten in de supermarkt (IRI, 2021): 

  1. Melkdranken (melk en karnemelk), goed voor 73,5 miljoen omzet.
  2. Eieren, totaal voor 67 miljoen euro verkocht in de supermarkt. 
  3. Yoghurt, (alle varianten) 44,8 miljoen euro omzet. 

Van alle verkochte eieren in Nederland, dus ook buiten de supermarkt, is 16,95% biologisch. Dat is ver boven het gemiddelde gezien het biologische aandeel van 3,26%. Ook de verkoop van houdbare biologische producten steeg flink (18,6%). Dit lijkt een gevolg van Corona, toen consumenten meer voorraad in huis haalde. Verkrijgbaarheid en aanbod in de supermarkt spelen een grote rol in de totstandkoming van deze verkoopcijfers. 95,6% van de Nederlandse huishoudens kochten in 2020 biologische producten. Daarbij is prijs de grootste barrière (65%) om vaker biologisch te kopen. 

Zuivel
“Hoe verser het product, hoe dichter het bij de boer en de natuur staat. De keuze om melk, eieren en yoghurt biologisch te kopen, lijkt dus makkelijker. Producten waarbij de meerwaarde van biologisch meer of beter voelbaar is. Om biologisch groter te laten worden, moet het voor andere producten ook vanzelfsprekender worden om ze biologisch te kopen. Om dat voor elkaar te krijgen, is er nog veel werk aan de winkel,” aldus Michaël Wilde, directeur Bionext, brancheorganisatie van de biologische sector.

Biologisch Trendrapport 2020 
Alle ontwikkelingen van de biologische sector, waaronder de verkoopcijfers per categorie en de ontwikkeling van het biologisch areaal, zijn opgenomen in het jaarlijkse trendrapport (2020) van Bionext. De IRI supermarktcijfers zijn exclusief omzetontwikkeling bij de discounters, zoals Aldi en Lidl.

Download hier het Biologisch Trendrapport 2020.

Publicatiedatum: