Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hoogleraar Laurens Sloot over voorgenomen fusie PLUS en COOP

"Krachtig signaal dat zelfstandige supermarktondernemers toekomst hebben in de branche"

Tholen - Hoewel het altijd weer nieuws is als er een supermarktfusie wordt aangekondigd, kwam het nieuws over de voorgenomen fusie van PLUS en COOP volgens  Laurens Sloot Hoogleraar Entrepreneurship in Retailing aan de Rijksuniversiteit Groningen en oprichter en directeur van de EFMI Business School, ook niet helemaal als een verrassing. "Over deze fusie wordt al heel lang gefilosofeerd in de branche."

"Het is ook een logische stap", vervolgt Sloot. "PLUS is een ondernemerscoöperatie en COOP een consumentencoöperatie met heel veel zelfstandige ondernemers. Dat maakt het een hele goede match. Ze krijgen beide iets meer schaal en dat is wel nodig voor bijvoorbeeld het doorontwikkelen van een formuleconcept, het versterken van de versgroepen en de inkooppositie hierin, maar ook bij alle uitdagingen op het gebied van online en gemechaniseerde DC's."

"Al met al denk ik dat deze nieuwe combinatie een krachtig signaal is dat zelfstandige ondernemers toekomst hebben in de branche. Ook denk ik dat de nieuwe PLUS-coöperatie een goed platform biedt om de wat meer servicegerichte Superunie-leden op termijn aan te laten sluiten. Natuurlijk in alle vrijheid, maar het is een keuze-optie. Zowel PLUS als COOP zijn krachtige en kwalitatief goede retailers. PLUS bestaat volledig uit ondernemers en bij COOP is dat fifty-fifty. Het is interessant dat die filialentak blijft bestaan. Dat biedt ruimte voor andere leden om gebruik te maken van een krachtige moederorganisatie en tegelijkertijd hun eigen gezicht te behouden op lokaal of regionaal niveau", vervolgt Sloot.

Op de vraag of de nieuwe combinatie wat meer tegenwicht kan bieden aan de dominantie van Albert Heijn en Jumbo, antwoordt hij: "Tien procent is natuurlijk nog relatief klein ten opzichte van 35 en 20%. Maar je pakt toch een paar schaalvoordelen erbij en bundelt de kennis van twee organisaties." Het moment is volgens Sloot ook goed. "Ze zeggen weleens dat je het dak moet repareren als de zon schijnt. De zon heeft het afgelopen jaar volop geschenen voor de supermarkten, dus dit is ook het moment om door te pakken. Ook gezien de dynamiek in het landschap met de opkomst van flitsbezorgers en andere manieren van boodschappen doen, zul je tijdig moeten bundelen."

Voor meer informatie:
[email protected]