Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Retailer uit Melbourne sluit zich aan bij duidelijker etiketteringseisen

Een betere etikettering van biologische producten zal het aankoopproces van de consument stroomlijnen volgens een van de grootste gecertificeerde biologische retailers van Australië, Apples and Sage Organic Wholefoods, die zich heeft aangesloten bij de oproep van Australian Organic Limited tot verplichte etikettering van alle gecertificeerde producten.

Met meer dan 3000 klanten per week en meer dan 5000 gecertificeerde biologische producten in de oostelijke buitenwijken van Melbourne, merkten de eigenaars van het in Balywn gevestigde bedrijf, Jenny en Leo Watling, dat klanten producten controleerden op bewijs van certificering en zich daarbij vooral aangetrokken voelden tot The Bud Logo.

The Bud is een symbool dat door meer dan 62% van de Australiërs wordt herkend en dat wordt aangebracht op producten die voldoen aan de Australische gecertificeerde biologische standaard (ACOS).

Jenny: "De meerderheid van de consumenten herkent The Bud en het is iets dat hen gemoedsrust geeft. Het betekent dat ze geen moeite hoeven te doen om de verpakkingen en etiketten te lezen. Ze zien The Bud en weten dat het aan de normen voldoet, ze kunnen het product gewoon kopen en hoeven niet alle kleine details door te nemen omdat iemand dat werk al voor hen heeft gedaan."

Het is deze kracht van duidelijke etikettering die Australian Organic Limited (AOL), de belangrijkste brancheorganisatie voor de biologische sector, ertoe heeft aangezet op te roepen tot verplichte logo's op alle gecertificeerde biologische producten. Niki Ford, Chief Executive Officer van AOL, zei dat uit het Australian Organic Market Report 2021 bleek dat consumenten op zoek waren naar 'vertrouwensmerken' voordat ze een aankoop deden, waardoor de kwestie nog belangrijker werd.

Ford: "Uit het rapport blijkt dat 59% van de kopers bij het winkelen op zoek is naar een bewijs van certificering en dat het de op een na meest gezochte informatie is op productetiketten. Door ervoor te zorgen dat alle gecertificeerde biologische producten dienovereenkomstig worden geëtiketteerd, krijgen consumenten dit vertrouwen, omdat ze duidelijk kunnen zien wat authentiek is en wat niet."

Zorgwekkend is dat het marktrapport ook aangeeft dat bijna een derde (31%) van de biologische kopers denkt dat ze in het verleden zijn misleid door de claim van een product. "Dit betekent dat de consumenten het beu zijn dat er producten als biologisch op de markt worden gebracht die niet de nodige controles hebben ondergaan om biologisch gecertificeerd te worden."

"De biologische sector draagt nu al meer dan € 1,2 mld per jaar bij aan de nationale economie en gezien de voorspellingen van verdere groei zouden we graag zien dat de sector zich verenigt achter een aanpak van etikettering die getuigt van gezond verstand en de consument duidelijkheid verschaft."

Voor Leo, die ook lid is van de raad van bestuur van AOL, heeft het immense vertrouwen dat door The Bud wordt gewaarborgd er geen twijfel over laten bestaan dat de sector een duidelijker etikettering moet hebben. Leo: "Alles wat de consument meer gemoedsrust geeft over wat hij koopt, is de moeite waard. Wat The Bud in feite betekent, is dat de teler een certificeringscertificaat voor het product heeft, zodat zijn bedrijf is gecontroleerd om er zeker van te zijn dat er geen conventionele gewasverbeteringsmiddelen zijn gebruikt, dat ze niet op dieren hebben getest en dat ze voor hun werknemers hebben gezorgd."

Voor meer informatie:
Australian Organic Limited
www.austorganic.com 

Publicatiedatum: