"Verwarring voor onze klanten"

Plasticvrije menstruatiemerken gefrustreerd over verplichting 'bevat plastic-logo'

Vanaf juli 2021 moeten alle wegwerp menstruatieproducten in de Europese Unie een 'Plastic in Product'-logo dragen, zelfs producten die 0% plastic op oliebasis bevatten.

De nieuwe regeling van de Europese Commissie maakt deel uit van de richtlijn voor eenmalig gebruik van plastic en pakt de meest vervuilende producten op de Europese stranden aan, waaronder materialen zoals visuitrusting, drinkbekers, plastic vochtige doekjes en sigarettenfilters.

Voor menstruatieproducten maakt de richtlijn 'Plastic voor eenmalig gebruik' geen onderscheid tussen producten die petroleumplastics of plantaardige plastics bevatten. Dit betekent dat zelfs een product dat als composteerbaar is gecertificeerd, het logo moet dragen.

Het logo "Plastic in Product" lijkt een stervende schildpad te hebben. Het logo moet volgens de nieuwe richtlijn op alle in de EU verkochte menstruatieproducten worden aangebracht, zelfs op menstruatieproducten die geen petroleum bevatten. Dit levert ernstige communicatieproblemen op voor menstruatiemerken die biologisch afbreekbare alternatieven proberen aan te bieden

Menstruatieproducten hebben een enorm vervuilend potentieel, waarbij de meeste maandverbanden doorgaans 90% plastic bevatten, of het equivalent van 5 plastic draagtassen in een verpakking.

Zero Waste Europe meldde dat in 2017 meer dan 49 miljard eenheden menstruatieproducten werden gebruikt door de 28 lidstaten, waarbij 590.000 ton afval werd geproduceerd. Men is geneigd tijdens de menstruatie om menstruatieproducten door te spoelen en dit is een probleem geweest voor de vervuiling van stranden en een van de meest voorkomende oorzaken van verstopte afvoeren. Voor merken zoals Natracare die producten aanbieden die gemaakt zijn van composteerbare en hernieuwbare materialen, betekent deze regeling zeer tegenstrijdige boodschappen voor de consument.

"Onze producten dragen met trots een onafhankelijke 'Plastic Free'-certificering, wat betekent dat ze geen plastic op petroleumbasis bevatten. Dus het is erg verwarrend voor onze klanten om er nog een tegenstrijdig logo naast te hebben, gedwongen door deze nieuwe richtlijn" – Susie Hewson, oprichter en directeur van Natracare.

Natracare verkoopt gecertificeerde biologische katoenen tampons zonder plastic en volledig chloorvrij maandverband en inlegkruisjes . Natracare-producten zijn biologisch afbreekbaar en kunnen zelfs worden gecomposteerd. Susie Hewson creëerde het merk in 1989 als reactie op het groeiend gevaar voor de menselijke gezondheid en het milieu door dioxineverontreiniging in de pulpindustrie bij het bleken met chloor van papierproducten.

Hewson is voorstander van de regelgeving, maar is er toch gefrustreerd over: “Dit was een overhaaste publicatie, en het lijkt erop dat de kwestie van biologisch afbreekbaar plastic niet voldoende in overweging is genomen. Als bedrijf met een duurzame grondslag, steunen we echt de doelstellingen van de richtlijn, maar we zijn van mening dat deze aanpak op olie gebaseerde plastic merken niet zal stimuleren om over te stappen op meer ecologische materialen”.

Hewson en anderen hebben geprobeerd bij de Europese Unie te lobbyen om na te denken over de impact op merken die ecologische alternatieven bieden, maar op dit moment is er weinig beweging of aandacht voor merken als Natracare.

Voor meer informatie:
Natracare
www.natracare.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven