Starpack maakt zich klaar voor centrumpositie binnen Group ADW

Tholen - Eind dit jaar start Group ADW met een groot (ver)bouwproject in Sint-Katelijne-Waver. Zowel op het vlak van verpakkingen als op het vlak van transport en groothandel zal de site uitbreiden. Group ADW wil aldaar, middenin het bloeiende Europese hart voor groenten en fruit, de activiteiten Centraliseren en het bedrijf prepareren voor de toekomst. In Sint-Katelijne-Waver ligt naast het bedrijf Starpack, de verpakkingsdivisie van Group ADW, grond klaar voor de bouw van een nieuw logistiek centrum. Eind dit jaar wordt de bouw gestart en de doelstelling is dat het binnen het jaar erop operationeel is.


Links: Alexander van Orshaegen, rechts: Peter Tielemans

Controle over de keten
Group ADW, is een importeur en exporteur van groenten en fruit en levert aan de retail en aan groothandels gericht op o.a. de horeca, kleinhandel en grootkeukens in België en Nederland. De organisatie bestaat inmiddels uit meer dan 28 verschillende bedrijven die allerlei plekken in de toeleveringsketen innemen. "We proberen zoveel mogelijk in eigen beheer te doen. Naast import, export, groothandels en foodservice verzorgen we zelf onze verpakkingen en organiseren we via Andiprim en De Mooij Zoetermeer ons eigen transport. Daarnaast beschikken we over een eigen IT- en marketingafdeling als ondersteunende functies. We hebben zo bijna de volledige keten in eigen handen, de enige uitzondering is het overzees deepsea transport. Op deze wijze kunnen we transparantie bieden aan de klant en hebben we volledig controle over de kwaliteit", zegt Alexander van Orshaegen, van Group ADW. 

De komende tijd wordt er flink geïnvesteerd in vermeerdering van de koel- en opslagcapaciteit.

Verhoging capaciteit
De geologische herpositionering van de hoofdactiviteiten van de groep maakt dat Starpack zich prepareert op een sterke toename in de hoeveelheid producten die het bedrijf binnenkrijgt om te verwerken. In de toekomst zal namelijk aldaar het grootste deel van de overzeese containers aankomen, waarna de producten een kwaliteitscontrole ondervinden, verpakt worden en vervolgens op transport gaan naar de klanten. Een proces dat, ook nu, vaak maar enkele uren in beslag neemt. “Elke dag is weer een uitdaging, producten die binnenkomen gaan vaak dezelfde dag alweer weg. Het meeste wat binnenkomt is al verkocht voordat het hier aankomt. Snelheid in de AGF-sector is van essentieel belang om goede kwaliteit te kunnen blijven garanderen”, zegt Peter Tielemans van Starpack. "De komende tijd zal er daarom flink geïnvesteerd worden in rijpcellen en vermeerdering van de opslag- en koelingscapaciteit en -kwaliteit."

Karton, het verpakkingsmateriaal van de toekomst?
Recent heeft Starpack ook verschillende machines aangekocht om aan de groeiende vraag naar kartonverpakkingen te kunnen voldoen. In eerste instantie was er in 2019 een clamshell-machine aangeschaft, die onder andere de exoten van Starfruit (onderdeel van Group ADW) voorziet van een volledig kartonnen verpakking. Vervolgens zijn er nog twee banderolmachines ontwikkeld die het bedrijf in staat stellen om een breed scala aan AGF-producten met hoge snelheid te kunnen voorzien van een kartonnen verpakking.


Een kartonnen band trekt zich strak om het product, zo past het altijd.

Inmiddels verpakt Starpack zelfs circa twee derde van de producten in karton. "Heel markant is deze ontwikkeling niet. Klanten zetten steeds meer in op duurzaamheid en dan wordt de toch wat duurdere verpakkingsvorm steeds vaker verkozen boven die van plastic, bovendien heeft karton een positieve uitwerking op het prestige van een product, wat goed past bij de kwaliteit die we leveren met onze keurmerken Cibel en Cebon", zegt Peter Tielemans. "Al verwacht ik niet dat plastic helemaal uit de roulatie zou worden gehaald. Bij bepaalde producten zal in verband met de houdbaarheid de voorkeur blijven uitgaan naar een plasticverpakking. Wel wordt er steeds vaker, om de verminderde shelf life te compenseren, frequenter en in kleinere oplages geleverd. Hierdoor hebben supermarkten en groothandels wat kleinere voorraden met versere producten", aldus Peter.

Sterke groei in de retail
Doordat Group ADW veel levert aan de horeca was de afgelopen periode ook een spannende periode voor Group ADW.  "Bepaalde bedrijven binnen de groep die zich wat meer richten op de horeca hebben zeker een harde klap gekregen door de gevolgen van de pandemie. Dit kon echter in zijn geheel geïncasseerd worden doordat de focus van Group ADW een stuk breder ligt. Die veelzijdigheid is dan ook één aspect van de kracht van onze organisatie. De retail maakt momenteel een ongekende groei door en nu horeca weer haar deuren opent en de economie zich in een snel tempo herstelt, geeft dat ons de mogelijkheid om onze productie weer flink op te schalen. Er liggen ongekend veel kansen op onder andere de binnenlandse markt en inzetten op een directe aanpak naar de consumenten toe door aan huis te leveren. De komende tijd gaan we ons richten op het perfectioneren van de bedrijfsvoering binnen de groep, zodat we klaar staan voor de uitdagingen die de toekomst ons te bieden heeft", besluit Alexander. 

Voor meer informatie:
Alexander Van Orshaegen
Group A. De Witte
Hoveniersstraat 15
2860 Sint-Katelijne-Waver
+32(0) 15 55 34 58
alexander@groupadw.be      
www.groupadw.be  

of

Peter Tielemans
Starpack
Mussepi 21
2860 Sint-Katelijne-Waver
+32 15 55 34 58
info@starpack.be      
www.starpack.be   


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven