Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"De verpakkingen moeten per 2030 Zero Waste zijn"

De duurzame ambities van Weleda

Tholen – "Weleda streeft niet alleen groei na, maar wil ook het groenste verzorgingsmerk zijn en bovenal een voorbeeld voor anderen." Aan het woord is Marc van Boven, Regio Directeur Noord -Europa bij Weleda, het Zwitserse bedrijf dat dit jaar 100 kaarsjes uit mag blazen. Gevraagd naar de verdere ambities, vertelt hij dat Weleda de komende jaren nog veel verder wil verduurzamen. "Weleda wil wereldwijd klimaatneutraal worden en biodiversiteit nog veel meer stimuleren. Daarnaast is het verbeteren van onze ethische traceerbaarheid een belangrijke ambitie. Hierin willen we grote stappen gaan maken."

Marc van Boven

Ook op het gebied van verpakkingen wil Weleda een verduurzamingsslag maken: "Onze verpakkingen moeten per 2030 Zero Waste zijn. Hiermee bedoelen we volledige afvalpreventie, afvalreductie en hergebruik. Dit is voor ons als natuurlijk merk best een uitdaging, aangezien we altijd in de spagaat zitten tussen een zo goed mogelijke houdbaarheid van onze natuurlijke producten en de duurzaamheid van de verpakkingen. We willen dit op een holistische manier aanpakken. Het doel is om steeds 1 of 2 productlijnen per jaar te verduurzamen. Als eerste zijn nu bijvoorbeeld de Body Lotions aan de beurt. Die zijn vanaf nu verkrijgbaar in een nieuwe, duurzame verpakking van 97% gerecycled PET en bovendien 100% recyclebaar."



Goede dingen kosten tijd
Kunnen we de komende tijd nog nieuwe producten verwachten? "Jazeker! Bij Weleda werken we voortdurend aan innovaties. We komen binnenkort met 'solids', dus producten die weinig water bevatten en waarvoor geen plastic verpakking nodig is. Dit soort producten zijn niet nieuw. Binnen de cosmeticamarkt is Weleda nooit een koploper op het gebied van innovaties geweest en zal dit ook niet worden. Dit heeft onder andere te maken met de complexiteit van de inkoop van onze veelal biologische ingrediënten. Deze vereist veel certificaties en daarnaast zijn we voor onze ingrediënten -net als bij wijn- afhankelijk van de oogst en het weer. Om ervoor te zorgen dat wij altijd voldoende ingrediënten voor onze producten hebben, telen we bijvoorbeeld dezelfde planten en kruiden zowel op het noordelijke als op het zuidelijke halfrond."

Alle producten worden volledig in huis samengesteld. "Dit is een ingewikkelde klus. Het voordeel is dat wij door deze manier van werken de volledige keten van plant tot product kunnen controleren en een constante en hoge kwaliteit en effectiviteit kunnen garanderen. Ook heeft Weleda naast haar 8 medicinale tuinen wereldwijd 50 eigen teeltprojecten waar onze ingrediënten op biodynamische wijze worden verbouwd."



Wortels in natuurvoedingsbranche
Marc geeft aan dat Weleda heel loyale consumenten heeft en dat het bedrijf zelf ook zeer trouw is aan hun handelspartners. "Onze wortels liggen in de natuurvoedingsbranche. We verkopen onze producten hier al sinds het bestaan van de biowinkels en reformwinkels en zullen dat ook altijd blijven doen. De Weleda-producten zijn vooral verkrijgbaar op plekken waar de winkelier iets meer kan vertellen over het product. We blijven winkeliers en medewerkers dan ook voortdurend opleiden en trainen zodat zij het verhaal achter Weleda en haar producten kunnen vertellen."

In de contacten met de handel is volgens Marc een grote rol weggelegd voor de buitendienstmedewerkers. "Een goed contact met de winkeliers is essentieel. Niet voor niets is Weleda één van de weinige bedrijven die 100% trouw is aan haar buitendienst. In Nederland bestaat dit team uit 5 personen en vormt een heel waardevolle tak binnen ons bedrijf."

Voor meer informatie:
Weleda Benelux
Platinastraat 161
2718 SR Zoetermeer
079 3631313
[email protected]  
www.weleda.nl