Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Dikke Duim Award voor Chocolatemakers

Zichtbaar en voelbaar duurzaam, toekomstgericht ondernemend, met een hoge mate van werkgeluk voor medewerkers. Op basis van deze kenmerken is de Amsterdamse organisatie Chocolatemakers gekozen als de 1e winnaar van de Dikke Duim Award.

Cacao voor een eerlijke prijs
Chocolatemakers betaalt 50% meer dan de fairtrade standaard, men is goed onderweg om de CO2 footprint in het transport te elimineren door de cacao voor een deel (rond de 25%) met het zeilschip de Tres Hombres naar Amsterdam te vervoeren, én het vervoer van de chocolade naar Duitsland uit te voeren met fietscouriers. Daarnaast werkt men samen met de cacaoboeren aan het herstel van hun bossen.

Werkgeluk
Het werkgeluk van de medewerkers is hoog, het ziekteverzuim ligt ver beneden het landelijk gemiddelde. Het blijkt aantrekkelijk om te werken voor de Chocolatemakers, zo aantrekkelijk dat een lager salarisniveau wordt geaccepteerd. Een bijdrage te mogen leveren aan dit blije, duurzame product én een mooiere wereld zijn daarbij voor medewerkers doorslaggevende secundaire arbeidsvoorwaarden.

Chocolatemakers groeit hard en wil doorgroeien met nieuwe (h)eerlijke producten. Hiervoor worden diverse cacoabonen gebruikt volgens hetzelfde receptuur, maar een deel van de productie wordt ingericht in de landen van de herkomst van de cacoabonen om ook deze toegevoegde waarden ten goede te laten komen aan de lokale boeren.

De Dikke Duim is een initiatief van het Nederlandse bedrijf The Purpose Company (TPC), met als doel; Nederlandse instellingen en organisaties enthousiasmeren om voelbaar betekenisvol(ler) te ondernemen om zo positief nieuws te brengen en een positieve bijdrage aan de wereld te leveren. "Wij willen ieder jaar een aantal organisaties/instellingen in het zonnetje zetten om zo andere bedrijven te inspireren (nog meer) stappen te zetten in tastbaar toekomstbestendig werken", zegt Hans Smith, co-founder van TPC.

Voor meer informatie: www.thepurposecompany.nl 

Publicatiedatum: