Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Retailer zet vol in op laserbranding

Volledig bio-assortiment fruit en groenten van Delhaize op termijn zonder verpakking

Delhaize maakt van de strijd tegen plastic verpakking een prioriteit en lanceert een structureel plan dat ervoor zorgt dat het overgrote deel van het bio- assortiment groenten en fruit binnenkort geen wegwerpplastic verpakking meer nodig zal hebben. In de plaats daarvan zal het biolabel ondermeer via natural branding op meer dan 10 bio-producten aangebracht worden. Waar het laserlogo niet mogelijk is, voorziet Delhaize een duurzaam alternatief zoals karton of bulk zodat plastic verpakking voor bio groenten en fruit overbodig wordt. In totaal hoopt Delhaize zo 92 ton wegwerpplastic verpakking per jaar te vermijden.

“Waarom moeten al die bio groenten en fruit nu extra verpakt worden in plastic. Is dat nu echt nodig ?” Delhaize ontving deze vraag dagelijks. "Maar er is/was ook een goede reden voor:  Biologische groenten en fruit worden vrijwel altijd verpakt in plasticfolie, omdat ze onderscheidbaar moeten zijn van conventionele groenten en fruit die los worden verkocht. En waarom dan net bij bio-producten? Delhaize koos ervoor om bio-producten te verpakken aangezien dit qua volume minder is dan conventionele groenten en fruit. Maar daar is nu gelukkig een oplossing voor gevonden", stelt de retailer.

Vanaf nu zal een deel van het bio groenten en fruit-assortiment worden “gemerkt” met het biolabel zodat de producten zonder verpakking in de rekken kunnen liggen. Deze technologie heet natural branding en merkt groenten en fruit met laserlicht. Het is een natuurlijke, ecovriendelijke manier om een merkteken op een stuk fruit of groente aan te brengen, in de vorm van letters of een afbeelding op de schil. Het is een contactvrije methode die volledig veilig is. Met een hoge-resolutie laser wordt het pigment uit het buitenste laagje van de schil verwijderd. Dit is een zeer oppervlakkig proces dat geen enkele invloed heeft op de smaak, geur of houdbaarheid van het product. De laser-tag zelf kan ook worden opgegeten.

Delhaize was in 2017 al de eerste retailer in België om deze technologie te lanceren en is dat ook trots dat we deze nieuwe technologie nu kunnen toepassen op nog meer producten. Innovatie en duurzaamheid gaan dan ook hand in hand. In elke activiteit binnen Delhaize willen we zo duurzaam mogelijk te werk gaan. En dus ook bij de verpakking van producten. De meest duurzame vorm van verpakken is niet verpakken. En het is gelukt. Gedaan dus met deze extra verpakkingen. Deze specifieke innovatie alleen al zorgt ervoor dat er 11 ton plastic per jaar wordt geëlimineerd.

Vanaf vandaag zullen volgende producten een biolabel logo krijgen via de lasertechnologie

  • Bio avocado
  • Bio aubergine
  • Bio komkommer
  • Bio pompoen
  • Bio butternut
  • Bio spaghettipompoen
  • Bio grijze pompoen
  • Bio melonettes (pompoen)
  • Bio turkse mutsen (pompoen)
  • Bio mini watermeloen
  • Bio charantais
  • Bio mango 

Verschillende duurzame alternatieven
De beste verpakking voor het milieu is natuurlijk geen verpakking. Daar is het laser logo de ideale oplossing voor. Maar de kwaliteit, smaak en houdbaarheid moeten uiteraard ook gewaarborgd worden. Vandaar dat deze technologie niet voor elk bio product toepasbaar is. Maar daar heeft Delhaize andere duurzame alternatieven voor voorzien. Zo zitten biotomaten vanaf nu in een kartonnen bakje, zitten bio-kruiden in een papieren zak en snacktomaatjes in een kartonnen beker. Op die manier zijn zo al 110 bio-producten in het fruit en groenten assortiment al duurzaam verpakt op een totaal van 140 producten. Voor de overige 30 wordt aan een duurzaam alternatief gewerkt. Door deze beslissing kan Delhaize vandaag al maar liefst 92 ton plastic verpakkingsmateriaal per jaar besparen. En die besparing kan alleen maar groter worden.

Lion’s Footprint : minder plastic, minder CO², minder voedselverspilling
Dit project is geen “one shot” maar maakt deel uit van een breder programma. In 2019 lanceerde Delhaize “The Lion’s Footprint”, een ambitieus duurzaamheidsplan waarmee het bedrijf zich 100% inzet voor het milieu en zo zijn ecologische voetafdruk wil verkleinen. Dat plan bestaat uit 3 grote delen: een ambitieuze doelstelling om plasticneutraliteit te bereiken, (voedsel)verspilling tegen te gaan en CO2-neutraal te zijn tegen eind 2021.

 

Publicatiedatum: