Geavanceerd en geautomatiseerd 'krattenmagazijn' is live en wordt geleidelijk verder in gebruik genomen

Sneller en minder foutgevoelig uitleveren door Udea

In het nieuwe distributiecentrum (DC) van Udea in Veghel is na lang implementeren en testen een belangrijke fase afgerond in de ontwikkeling van het geavanceerde en geautomatiseerde magazijn (ADAPTO). Dit 'krattenmagazijn' moet ervoor zorgen dat orders efficiënter afgehandeld worden. "Bovendien is het belangrijkste gevolg van ADAPTO dat de klant gaat merken dat we minder fouten maken doordat we de processen perfect kunnen volgen en sturen", volgens Erik Does, algemeen directeur van Udea.

Van links naar rechts: Erik-Jan van den Brink (Udea), Karel Hoogenboom (Vanderlande), Terry Verkuijlen (Vanderlande) en
Erik Does (Udea). 

In de huidige situatie rijden orderpickers met picktruck en scanner langs de producten om orders te verzamelen. Met het nieuwe krattenmagazijn blijft de orderpicker op een pickstation staan en brengt ADAPTO de producten naar de picker toe. Op die manier kan een picker sneller een container vullen en daardoor gemakkelijk een stuk meer orders op een dag klaarzetten. Het nieuwe magazijn-systeem gaat dus zorgen voor een enorme productiviteitsslag.

Verschillende temperatuurzones
Hoe dat werkt legt Erik-Jan van den Brink, operationeel directeur van Udea, kort uit: "In een enorme witte 'doos' met 23 verdiepingen en drie temperatuurzones kunnen 100.000 kratten met producten worden opgeslagen. Door middel van shuttles en liften worden deze kratten in het systeem opgeslagen en kunnen ze ook weer worden opgehaald en afgegeven op één van de twaalf pickstations. Voornamelijk de temperatuurzones maken het systeem uniek. Beneden is het twee graden, in het midden zeven en bovenin zelfs tien graden. Hierdoor kunnen zowel vleeswaren als olijfolie in dit systeem opgeslagen worden."

Sneller picken met minder fouten
ADAPTO zorgt ervoor dat de juiste producten bij de picker aankomen. Op een scherm kan de picker zien wat hij of zij met deze producten moet doen. "De kans op fouten is daardoor een stuk kleiner", legt Erik-Jan uit. "Dat geldt ook voor First In = First Out gerelateerde fouten, het hele systeem is erop gericht om het oudste artikel als eerste uit te leveren en dat is prettig voor de winkels, want de kans op korting-stickeren neemt daarmee af." Een andere belangrijke doelstelling van Udea was snelheid. Met dit systeem kunnen pickers gemakkelijk een stuk meer orders klaarzetten dan dat ze nu doen.

Betere traceerbaarheid
Met ADAPTO is het straks precies inzichtelijk welke batch naar welke klant is gegaan. Erik-Jan: "Dat is bijvoorbeeld handig wanneer we te maken hebben met een recall, maar voornamelijk voor AGF is dit straks een groot voordeel. We kunnen dan handel van een specifieke teler bij een specifieke klant laten uitleveren."

Een beter concurrentiepositie voor de biospeciaalzaak
De tijd, geld en energie die in dit magazijn zijn gestopt, moeten zorgen voor een sterkere concurrentiepositie van de biospeciaalzaak. Iets waar Udea vol op inzet. Correcter en bovendien nauwkeuriger volgens First In = First Out principe leveren zorgt er namelijk voor dat de winkel beter op voorraad is en de producten in de winkel een langere houdbaarheid hebben. Dat resulteert in betere verkoop, minder derving en ook aanzienlijke besparing in personeelskosten op de winkelvloer.



Samen voor innovatie
De afgelopen twee jaar is hard gewerkt aan het realiseren van dit krattenmagazijn. Dat is gezamenlijk gebeurd met onder andere Veghelse buurman Vanderlande, die het geautomatiseerde systeem op maat heeft gemaakt voor Udea. Terry Verkuijlen, Executive Vice President Warehousing and Parcel van Vanderlande, zegt over de samenwerking: "We zijn bijzonder trots op de samenwerking met Udea voor dit project. De installatie bij onze buurman Udea heeft een unieke kans gecreëerd om onze technologie om de hoek te demonstreren in een volledig operationeel omnichannel DC. Udea heeft een duidelijke visie op het creëren van een duurzamere voedselketen en we zijn blij dat onze oplossingen zijn geselecteerd als een onderdeel van hun ecosysteem voor foodretail."

Het krattenmagazijn heeft deze week zijn eerste order verwerkt. In de komende maanden zal het geleidelijk in gebruik genomen worden en kunnen de pickers wennen aan de nieuwe werkwijze.

Neem een kijkje in het krattenmagazijn tijdens de feestelijke livegang:

Wilt u meer uitleg? Bekijk dan deze video waarin Erik-Jan van den Brink u meeneemt in de functionaliteiten en voordelen van het nieuwe systeem:

Udea | Verbindend in Biologisch
Udea is een groothandel in biologische levensmiddelen, natuurlijke drogisterijproducten en duurzame non-food. Daarnaast is Udea franchisegever van de biologische supermarktketen Ekoplaza. De groothandel levert aan biologisch specialisten en foodservice.

Voor meer informatie: info@udea.nl en www.udea.nl 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven