Met tienduizend foto's zwerfafval naar de directeur

Einde 'Operatie Spatplastic'

Vrijdag 25 september liep 'Operatie Spatplastic' af. Voor deze actie werd opgeroepen foto’s te nemen van op straat achtergelaten restanten van waterballonnen. De actie liep deze zomer. Ongeveer tweehonderd mensen door heel Nederland hebben in totaal 9828 foto's genomen van de felgekleurde flarden. Met de data zullen de zogenoemde 'Plastic Avengers' op de directeuren van de verkopende bedrijven af stappen. Dirk Groot (Zwerfinator) is samen met Merijn Tinga (Plastic Soup Surfer) initiatiefnemer.

"Dit product is ontworpen om op straat te gooien en daar uiteen te spatten. Dit is letterlijk 'wegwerp plastic'. Vervuilend en onnodig; er zijn duizenden alternatieven voor waterpret", aldus Tinga.

Gerechtsdeurwaarder om directeur met 'zijn' afval te confronteren
Met een uitgewerkt rapport van de bijna tienduizend vindplaatsen zullen de 'Plastic Avengers' af stappen op de directeuren van de bedrijven die waterballonnen in hun schappen hebben liggen. De directeuren van Action, Blokker, Big Bazar, Kruidvat, Comar, Scapino, Intertoys, Top1Toys, Jan Linders, Primera, Makro, Bruna, Bol.com - maar ook zichzelf duurzaam profilerende bedrijven als Picnic en Albert Heijn - kunnen een verzoek tot 'definitief stoppen met de verkoop van spatplastic' verwachten. Mocht de reactie van het betreffende bedrijf onbevredigend zijn dan zullen de actievoerders een gerechtsdeurwaarder inschakelen ende directeur alsnog persoonlijk confronteren. HEMA stopte deze zomer al met de verkoop.

 

Dirk Groot: "Veel van deze bedrijven verkopen ook de alternatieven voor de waterballon, zoals herbruikbare sponsballen. Dat dit spatplastic nog wordt verkocht nu er zoveel aandacht is voor plastic vervuiling geeft dat vooral aan dat ze er nog steeds niet serieus mee bezig zijn. Hun beleid om wegwerpplastic te verminderen lijkt vaak vooral voor de bühne en alleen omdat wetgeving ze er toe dwingt."

Knetterballen ban
Afgelopen winter zorgde en soortgelijke actie tegen het vuurwerk 'knetterballen' dat onder andere HEMA, Albert Heijn en de Gamma per direct de 'knetterbal' uit hun schappen haalden. In het daarop volgende - door de activisten opgestelde - 'knalplastic convenant' werd door de marktleiders afgesproken per direct plastic te weren uit vuurwerk. Dit nationaal ondertekende convenant wordt nu in Brussel besproken als voorbeeld voor Europese regelgeving.
Dirk Groot: "Het zijn in grote lijnen dezelfde bedrijven die afgelopen winter de knetterballen uit de schappen trokken die daar deze zomer waterballonnen voor in de plaats legden. Ze zijn hardleers."

Plastic Avengers App
Voor hun acties werd de Plastic Avengers App ontwikkeld. Een eenvoudige foto applicatie die naast het beeld ook de geo-locatie, tijdstip en anoniem de gebruiker vastlegt. De Plastic Avengers App is gratis en laagdrempelig in gebruik. In tegenstelling tot andere apps als Litterati of landelijke zwerfafval-opruimacties is deze app toegespitst op heel specifieke producten.

Klik hier voor meer informatie.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven