Brits onderzoek: ingrediëntenlijsten nog steeds niet duidelijk genoeg

Veel voedingsmiddelen en dranken bieden niet de duidelijke etikettering die de consument wil, zo blijkt uit nieuw Brits onderzoek. Slechts 19% van de respondenten zei dat ze altijd alle ingrediënten op een verpakking herkennen.

In een onderzoek onder 1000 volwassenen in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, in opdracht van Ingredient Communications, uitgevoerd door SurveyGoo, zei 50% van de mensen dat ze meer kans hebben om een product te kopen als ze alle ingrediënten die op het etiket staan kunnen herkennen. Echter, als teken dat niet aan hun behoeften wordt voldaan, zegt slechts 19% van de respondenten altijd alle ingrediënten op de verpakking te herkennen.

Om de risico's hiervan aan te tonen, gaf meer dan een derde van de respondenten (36%) toe dat ze minder snel een product kopen dat is gemaakt met een ingrediënt dat ze niet herkennen. Omgekeerd geeft 44% aan dat ze graag een hogere prijs betalen voor een product wanneer ze alle ingrediënten die het bevat herkennen.

De meeste respondenten van het onderzoek, dat in september 2020 werd uitgevoerd, spraken ook hun voorkeur uit voor natuurlijke ingrediënten en een afkeer van kunstmatige additieven. Maar liefst 81% van de consumenten zegt de claim 'gemaakt met natuurlijke ingrediënten' op het etiket als zeer aantrekkelijk of vrij aantrekkelijk te beschouwen. Een vergelijkbaar aantal (78%) zegt de claim 'vrij van kunstmatige ingrediënten' op het etiket als zeer aantrekkelijk of zeer aantrekkelijk te beschouwen.

Bron: Ingredient Communications via FoodHolland


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven