Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eerste deel nieuwbouw geopend

Jubilerend Vivera investeert 30 miljoen euro in uitbreiding

Vivera, marktleider in ons land op het gebied van plantaardige voeding viert deze maand haar 30-jarig jubileum. Vivera startte 30 jaar geleden als pionier op onontgonnen gebied en groeide in 3 decennia uit tot een van de grootste en meest toonaangevende producenten in Europa. Tegelijk met het bereiken van de mijlpaal opent Vivera het eerste deel van de uitbreiding van de fabriek in Holten. De komende jaren wordt er 30 miljoen euro geïnvesteerd om het bedrijf verder uit te breiden en met een duidelijke missie klaar te stomen voor de volgende 30 jaar. Vivera is Skal-gecertificeerd en produceert met name onder private label biologische producten. Ook hiernaar neemt de vraag toe. 

Willem van Weede, CEO van Vivera: "Wij zijn ervan overtuigd dat een plantaardig dieet essentieel is om onze planeet leefbaar te houden. Als we morgen overstappen op een plantaardig dieet kunnen we heel veel broeikasgassen besparen, landbouwgrond teruggeven aan de natuur en dierenleed besparen. Bouwend op onze historie en kennis zijn wij in staat om hele lekkere producten te maken waarmee we de drempel zo laag mogelijk maken voor consumenten om de overstap te maken naar meer plantaardig eten. Zo zijn we geëvolueerd van pionier naar een bedrijf met een duidelijke missie om zoveel mogelijk mensen in beweging te krijgen om minder vlees en meer plantaardig te eten in het belang van de leefbaarheid onze planeet."

Jaren '90: domein van de pioniers
Vivera is bij de oprichting in 1990 een van de eerste bedrijven ter wereld die zich richt op vleesvervangers. Remco Oogink, medewerker van het eerste uur vertelt daarover: "De eerste schijven die van de band rolden waren wel vegetarisch en voedingsrijk, maar hadden eerlijk gezegd weinig smaak. In die tijd was het een niche, een kleine markt." Er worden producten ontwikkeld zoals vegetarische gehaktballetjes, burgers en schnitzels die in de eerste jaren via reformzaken, natuurvoedingswinkels en supermarkten worden verkocht.

Jaren 2000-10: brede groep consumenten ontdekt vleesvervangers
In het nieuwe millennium breidt Vivera uit naar een bredere groep consumenten via het supermarktkanaal. De productontwikkeling richt zich op ingrediënten die vaak in eenpansmaaltijden worden gebruikt, zoals gehakt en wokreepjes. De stapsgewijze verbetering in de kwaliteit en samenstelling van de producten leidt tot een snelle stijging van de acceptatie van de producten en meer zichtbaarheid in de supermarkt.

2010-20: opkomst flexitariër en verzelfstandiging Vivera
Door de groeiende bewustwording bij veel mensen over het belang van duurzaamheid, milieu en gezondheid doet in dit decennium de flexitariër zijn intrede; consumenten die een of meerdere dagen per week geen vlees eten. Vivera richt zich op continue verbetering van technieken en introduceert In 2018 de eerste plantaardige biefstuk ter wereld voor supermarkten. Sales director Gert-Jan Gombert: "Deze doorbraak heeft ons internationaal op de kaart gezet en betekende een mooie entree op de Engelse en Duitse markt." Een belangrijke mijlpaal in de historie van Enkco-Vivera volgt in 2019 met de verkoop van de vleesactiviteiten van Enkco in 2019. Hierdoor krijgen de plantaardige producten de volledige focus die ze verdienen.

Klaar voor de toekomst
Ondertussen versnellen de ontwikkelingen in de markt. Het debat rond de stikstofproblematiek is doorgedrongen tot alle huiskamers, waardoor het besef dat we anders moeten gaan produceren en consumeren toeneemt. Het aantal flexitariërs groeit tot ca. 2/3 van het aantal consumenten en dit vertaalt zich in een snel groeiende markt met veel nieuwe toetreders. Vivera verwacht de komende 5 jaar haar omzet te verdrievoudigen door in te zetten op internationale groei en nieuw kanalen zoals het Food Service kanaal. Om deze groei te realiseren investeert Vivera de komende 3 jaar in totaal omstreeks € 30 miljoen in uitbreiding van de productiecapaciteit van haar fabriek in Holten. De fabriek zal daartoe in omvang grofweg verdubbelen. Het eerste deel van de nieuwbouw werd vandaag geopend door Rob van der Heijden (links op de foto hierboven) en Hans Hendriks (rechts op de foto), beide van Vivera en verantwoordelijk voor de nieuwbouw.

Chief Marketing & Innovation Maarten Vriesendorp: "Dit is een mooi begin richting een nieuwe toekomst. Over 30 jaar zie ik een toekomst waarin we geen dieren meer eten, maar we alleen nog knuffelkoeien hebben. We hebben weer mooie velden met veldbloemen want waar nu 83% van de landbouwgrond uiteindelijk voor veeteelt wordt gebruikt is dat dan grotendeels niet meer nodig. Er is nagenoeg geen voedselverspilling meer omdat door middel van algoritmes en zelf bestellende koelkasten de voedselketen geoptimaliseerd wordt. Door technologische vooruitgang zullen plantaardige producten ultieme smaakmakers worden waardoor plantaardige voeding de nieuwe normaal wordt. Hoe tof is het om aan zo'n toekomst mee te kunnen bouwen bij Vivera."

Over Vivera Foodgroup
Vivera is een pionier in de ontwikkeling van vegetarische en plantaardige maaltijdcomponenten sinds 1990. Het bedrijf met bijna 400 medewerkers met hoofdkantoor en 4 productievestigingen in Nederland is sindsdien uitgegroeid tot een van de drie grootste producenten in Europa. Na het afstoten van de vleesactiviteiten in 2019 is Vivera Foodgroup uitsluitend actief op de markt van plantaardige producten en het is haar missie om de consumptie van plantaardige eiwitten te stimuleren.

Vivera zet zich in om consumenten te ondersteunen met de lekkerste plantaardige producten. Vivera is van mening dat het leven beter is als je minder vlees eet. Minder vlees eten wordt makkelijker door ons uitgebreide en groeiende assortiment van meer dan 50 smaakvolle producten die goed voor je zijn en goed voor de planeet. Verandering door een gemakkelijke keuze te maken: 'MoreLifeLessMeat'. Het doel van Vivera is om iedereen te helpen om hun verandering door te voeren, bijvoorbeeld met de eerste commercieel verkrijgbare plantaardige steak ter wereld. De producten van Vivera zijn verkrijgbaar in meer dan 27.000 supermarkten in 25 Europese landen.

Voor meer informatie:

Willem van Weede, CEO
Vivera Foodgroup
0548 850060
press@vivera.com 
www.vivera.com 

Publicatiedatum: