Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Reactie De Kleine Keuken: "Eindelijk"

Onderzoek Unicef: Supermarktschappen vol ongezond eten gericht op kinderen

Bijna driekwart van de producten voor kinderen in supermarkten past niet in een verantwoord voedingspatroon voor kinderen. Ook wordt bij een kwart van deze producten kindermarketing gebruikt. Dat concludeert UNICEF onder meer in het onderzoeksrapport 'De verleiding naar (on)gezond'.

De Kleine Keuken deelt het onderzoek ook op LinkedIn. De producent van bio-kinderproducten zegt hierover het volgende: 

"Eindelijk. Dit rapport van Unicef benadrukt wat wij altijd al zo belangrijk vinden. Namelijk onze missie: kinderen gezond en energiek laten opgroeien. Wij zijn deze revolutie 8 jaar geleden begonnen met het op de markt brengen van biologische producten van volkoren melen, zonder onnodige toevoegingen."

"Wij vinden het belangrijk dat ouders leren hoe ze goede voeding kunnen herkennen. Keer op keer vertellen we vanuit onze wetenschappelijke kennis wat er wel en niet in een kinderbuik hoort."

"De enige manier om verandering voor elkaar te krijgen is door onze kennis te blijven delen. We zijn elke dag bezig met supermarkten te overtuigen dat verbetering in het baby- en kinderschap noodzakelijk is. We blijven doorgaan, totdat het kwartje de goede kant opvalt."

Lees dus vooral dit onderzoek.

Meer over het onderzoek:

Belangrijkste conclusie uit het onderzoeksrapport is dat gezonde voeding voor kinderen te weinig centraal staat in het beleid en praktijk van Nederlandse supermarkten. UNICEF analyseerde ruim 2000 kinderproducten in verschillende supermarkten en keken of ze pasten binnen de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. De resultaten zijn niet positief, de meeste producten bevatten teveel suikers, energie, zout of te weinig vezels en passen niet binnen de Schijf van Vijf. Ook keek UNICEF naar promotie van kinderproducten in folders en het gebruik van kindermarketing. Supermarkten tonen geen terughoudendheid in aanbiedingen voor ongezonde producten voor kinderen. 

Opvallende resultaten:

  • Van het totale aanbod in het baby-, dreumes- en peuterschap voldoet slechts een derde aan de criteria van de Schijf van Vijf.
  • Van de 39 onderzochte kinderontbijtgranen, voldoet slechts één product aan de criteria van de Schijf van Vijf. 
  • Van de 865 onderzochte producten kinderbroodbeleg, vallen 829 producten BUITEN de Schijf van Vijf.
  • Op de toetjesafdeling is er geen enkel kinderproduct dat binnen de Schijf van Vijf valt.
  • Bij ongeveer 25 procent van alle kinderproducten in folders, is sprake van kindermarketing.

"Wij vinden dat het recht van kinderen op gezonde voeding onvoldoende verankerd is in het beleid en de praktijk van Nederlandse supermarkten", aldus Suzanne Laszlo, Directeur UNICEF Nederland.

Bron: Unicef

Publicatiedatum: