IDorganics ziet omslag van luxe- naar basisproducten in coronatijd

"Gaan we beurzen reserveren of een jaartje overslaan?"

Tholen - Jetse Schokker, directeur van IDorganics, vroeg zich dinsdagmiddag hardop (tenminste, op LinkedIn dan...) af wat te doen met de beurzen. 'Wat gaan we doen? Beurzen reserveren, voor het najaar en voorjaar 2021 of een jaartje overslaan i.v.m. het Covid-19?'. Hij is benieuwd hoe andere ondernemers hier tegenaan kijken.

Voor de Bio-beurs in Zwolle staat IDorganics al wel ingeschreven.  "Dit hebben we afgelopen januari tijdens de beurs al vastgelegd. Hiervoor voorzie ik ook minder problemen, aangezien dit geen internationale beurs betreft." De BIOFACH is een heel ander verhaal volgens Jetse: "Ik denk dat de mensen in groten getale weg zullen blijven. We staan op de BIOFACH voor onze bestaande klanten, spreken normaliter met 20 tot 30 internationale klanten af tijdens de beurs. Maar dit kan nu ook met videobellen. En het is natuurlijk maar de vraag hoeveel potentiële nieuwe klanten de beurs zullen bezoeken. We zouden het geld ook in promotie of een nieuwe machine kunnen investeren. Dit geeft toch meer zekerheid", aldus Jetse.

Anastasia Siabli, Herco Schoemaker, Jetse Schokker en Reiza Schokker vertegenwoordigden IDorganics op de BIOFACH eerder dit jaar.

Coronamaatregelen
Binnen het bedrijf zijn uiteraard ook de nodige maatregelen genomen. Zo werken de kantoormedewerkers afwisselend op het kantoor in Zaandam en vanuit huis. "Op kantoor mag men niet met meer dan 2 mensen per kamer zitten, dus hiervoor hebben we een schema opgesteld. In de productie werken ze met mondkapjes op, aangezien sommige dingen toch echt samen gedaan moeten worden. Dan is 1,5 meter afstand houden niet mogelijk. In het magazijn kunnen ze goed uit elkaar werken. Ik merk wel dat het goed is om iedereen af en toe weer even op scherp te zetten en te benadrukken hoe belangrijk het is om afstand te bewaren."

Omslag van luxe- naar basisproducten
Op productniveau zijn de gevolgen van de coronacrisis ook merkbaar, meent Jetse. "We zien een omslag van luxeproducten naar basisproducten. Hardlopers zijn de havermout, muesli, pasta, linzen en bonen." Noten blijven een hoofdproduct bij IDorganics, maar de vraag hiernaar is duidelijk afgenomen. "Dit is toch echt een luxeproduct, we verkopen nu ongeveer 15% minder noten." IDorganics exporteert ook naar onder meer België en Frankrijk. "In België is het vrij stabiel gebleven. Vooral in Frankrijk is de verkoop  teruggevallen. Daar zijn mensen duidelijk meer lokaal gaan inkopen en dit merken wij duidelijk. Al met al ben ik zeker in deze tijd wel blij dat ik in de voeding actief ben." 

Voor meer informatie:

Jetse Schokker
IDorganics
Ronde Tocht 20
1507 CC Zaandam
075 6145450
j.s.schokker@idorganics.com  
www.idorganics.com 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven