Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Krekels worden de nieuwe garnalen"

Krekelstart-up haalt Colruyt Group aan boord als investeerder

De Brusselse start-up Kriket, maker van de eerste Belgische krekelreep, haalt Colruyt Group aan boord als investeerder. Met de steun van Colruyt Group, die minderheidsaandeelhouder wordt, wil Kriket nieuwe producten ontwikkelen op basis van krekels en die naar een zo breed mogelijk publiek brengen, zowel binnen als buiten België. Ondanks hun gezondheids- en duurzaamheidsvoordelen is het eten van insecten in België vooralsnog niet ingeburgerd. Kriket en Colruyt Group willen voeding op basis van krekels daarom zo lekker, toegankelijk en betaalbaar mogelijk maken.

Kriket staat vandaag gekend voor zijn repen op basis van krekelmeel, die momenteel te vinden zijn in verschillende Belgische winkels zoals Bio-Planet, AS Adventure en Aveve. De Brusselse start-up kondigt nu aan dat Colruyt Group een minderheidsparticipatie in het bedrijf neemt, om zijn missie om het eten van krekels mainstream te maken te ondersteunen en kracht bij te zetten.

Ontbijtgranen met krekelmeel
Kriket wil krekels als hoogwaardige en duurzame eiwitbron op het dagelijks menu in heel Europa krijgen. Dit is reeds het geval is voor zowat één derde van de wereldbevolking. In de eerste plaats wordt daarbij gedacht aan tussendoortjes, maar ook binnen andere productcategorieën ziet Kriket mogelijkheden om krekels te introduceren in ons dieet. Elk vanuit hun eigen expertise zullen Colruyt Group en Kriket de krachten bundelen om nieuwe krekelproducten te ontwikkelen. Momenteel werkt Kriket bijvoorbeeld aan ontbijtgranen op basis van krekelmeel.

Naast uitbreiding binnen België wil Kriket de Kriket-producten ook introduceren in andere Europese landen. De repen van Kriket zijn al te vinden in Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Tsjechië. Dankzij een aanpassing van de Europese Novel Food-wetgeving over voeding op basis van insecten zal de afzetmarkt van Kriket binnenkort vergroten van een tiental EU-landen naar heel Europa. Kriket wil deze nieuwe afzetmarkt maximaal benutten.

Foto's: Birgit Sterckx. Rechts Michiel met zijn zus Anneleen. 

Lekker, gezond, én duurzaam
Krekels, die onder liefhebbers bekend staan voor hun karakteristieke zachte notensmaak, combineren heel wat gezondheids- en duurzaamheidsvoordelen. De insecten bevatten bijvoorbeeld twee keer zoveel eiwitten als rundvlees, zijn rijker aan calcium dan melk, en bevatten meer ijzer dan spinazie.

Dat de productie van krekels tot 2.000 keer minder water vereist dan rundvlees en dat er daarbij tot 60 keer minder broeikasgassen vrijkomen, toont ook aan dat de insecten een bijzonder efficiënte en duurzame bron van eiwitten zijn voor ons milieu. In de wetenschap dat we tegen 2050 twee miljard extra monden moeten voeden, kunnen ze daarom helpen de klimaatimpact van ons voedingssysteem zo laag mogelijk te houden.

Ondanks die voordelen zijn insecten als voedingsbron nog geen dagelijkse kost in België, al komt de vraag wel degelijk op gang. Uit marktonderzoek blijkt bijvoorbeeld dat maar liefst vier op de tien Belgen al minstens één keer in hun leven insecten aten. Ook in de rest van Europa groeit de markt voor alternatieve eiwitten jaarlijks met dubbele cijfers. Zo wist Kriket alleen al in zijn eerste jaar meer dan 100.000 repen te verkopen.

"Krekels worden de nieuwe garnalen"
Michiel Van Meervenne, oprichter van Kriket, is ervan overtuigd dat krekels binnen enkele jaren tijd deel zullen uitmaken van onze dagelijkse kost: "Tijdens ons eerste jaar hebben we gemerkt dat heel wat consumenten openstaan voor het eten van insecten. Nu is het onze ambitie om een versnelling hoger te schakelen en krekels op het menu te krijgen in heel Europa. Krekels zijn lekker, zijn in verschillende opzichten voedzamer dan vlees en vis en hebben een voetafdruk gelijkaardig aan plantaardige eiwitten. De keuze voor Colruyt Group lag voor de hand: binnen het Belgische voedingslandschap zijn ze een absolute referentie op het vlak van duurzaam ondernemen. Ik geloof dat we er met de steun van Colruyt Group in zullen slagen om veel Belgen over de streep te trekken en krekels tegen 2030 even normaal te maken als garnalen of scampi's."

"Kriket is een jong en dynamisch Belgisch bedrijf dat volgens ons met de juiste dingen bezig is. Onze investering in Kriket getuigt van het vertrouwen dat wij hebben in dit bedrijf en in de alternatieve eiwittensector in brede zin. Deze investering past in ons duurzaam denken en we kijken er naar uit kennis en ervaringen uit te wisselen", aldus Jef Colruyt, CEO Colruyt Group.

"Het is motiverend om te zien dat ook in deze onzekere tijden corporate venturing innovatieve start-ups als Kriket helpt om hun groeipad verder door te zetten. Wij zijn ervan overtuigd dat de missies van Kriket en Colruyt Group perfect complementair zijn", besluit Aelbrecht Van Damme, oprichter van The Harbour. The Harbour trad op als externe adviseur bij de samenwerking tussen Kriket en Colruyt Group.

Voor meer informatie: michiel@kriket.be en www.kriket.be 

Publicatiedatum: