Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Biologische afvalstroom vormt nieuw verkeersbord

Verkeersborden van rijstvlies langs de snelwegen

Per vandaag gaat in heel Nederland de snelheid overdag terug naar 100 km per uur. Voor die tijd zijn langs de Nederlandse snelwegen 4000 verkeersborden vervangen. Borden worden omgewisseld en er worden borden bijgeplaatst. Naast de traditionele materialen waarvan de borden zijn geproduceerd worden dit keer ook verkeersborden toegepast die zijn geproduceerd van rijstvliesjes, een product van OFN uit Geldermalsen.

Bron: OFN

Het verkeersbord is gemaakt van rijstvlies en steenzout. "Belangrijk voordeel is dat de verkeersborden worden gemaakt van restmaterialen, rijstvlies dat vrijkomt bij de bewerking van rijst voor consumptie", aldus de producent. "Het landgebruik en de ecologie wordt hiermee niet extra belast. Doordat het bord 100% kan worden hergebruikt kan na beschadiging en/of einde levensduur het materiaal volledig worden ingezet voor een nieuw verkeersbord."

Ook de volledig aan de norm voldoende bestickering is duurzaam. "De folie bestaat voor vrijwel 100% uit PVC. PVC is volledig recyclebaar echter door de weekmakers die in de folie zitten is het hergebruik beperkt. Het recyclebedrijf waar de PVC wordt verzameld heeft echter afnemers die de restmaterialen onder andere verwerken in rubberlaarzen."

Advies- en ingenieursbureau Sweco heeft onafhankelijk onderzoek gedaan naar de duurzaamheid van het rijstvlies verkeersbord waarbij is aangetoond dat de borden een significant lagere CO2 footprint hebben dan de traditionele borden en een levensduur die minstens net zo lang is.

OFN heeft voor de plaatsen van de verkeersborden samengewerkt met Aannemingsbedrijf De Jong Zuurmond uit Beesd. Zij voeren in een aantal regio’s in Nederland dagelijks onderhoudswerkzaamheden uit aan het Nederlandse hoofdwegennet.

Bron: OFN

Voor meer informatie: www.ofn.nl 

Publicatiedatum: