De Duitse retailer Edeka breidt haar handel uit: naast eigen drogisterijwinkels moeten ook bio-supermarkten klanten lokken. Onder de naam 'Naturkind' moet in de late zomer in Hamburg een eerste, door een zelfstandige Edeka-franchisenemer gerunde winkel geopend worden, kondigt Edeka-bestuursvoorzitter Markus Mosa aan. Twee à drie verdere filialen staan ook al op de planning. "Dit is de juiste weg, omdat klanten een bepaald assortiment in speciaalzaken zoeken", zei een woordvoerder van het bedrijf tegenover diverse media.
Stapsgewijze expansie
Als het concept werkt, wil men hiermee verder expanderen binnen de coöperatief georganiseerde Edeka group, kondigt Markus Mosa aan. "We beginnen altijd langzaam, maar als we eenmaal goed op gang zijn, zijn we moeilijk te stoppen." Parallel hieraan gaat Edeka haar entree maken op de drogisterijmarkt in samenwerking met de lokale keten 'Budnikowsky' uit Hamburg. Dit jaar moeten er tot wel vijftien filialen komen, vooral in Zuid-Duitsland en "misschien nog in Berlijn". Met eigen drogisterijwinkels, die een uitgebreider assortiment dan afdelingen in Edeka-supermarkten hebben, gaat de handelaar in heel Duitsland concurrentie vormen voor dm en Rossmann.