Zonnepanelen, elektrische fiets en vegetarisch eten populairst

Welke duurzaamheidsmaatregelen zijn het populairst onder Nederlanders?

Zonnepanelen, elektrische fietsen en vegetarisch eten zijn de populairste duurzaamheidsmaatregelen onder Nederlanders als je kijkt naar hun Google zoekgedrag. Dit blijkt uit onderzoek van online marketing platform SEMrush. Het bedrijf deed onderzoek naar de zoektermen die Nederlanders gebruikten de afgelopen 3 jaar op het gebied van duurzaamheid en dan met name voeding en vervoer.

Duurzaamheid
Over de periode maart 2016 t/m februari 2019 is gekeken naar welke zoektermen, die gaan over duurzaamheid het meest gebruikt werden door Nederlanders. Van alle resultaten is per jaar een top 5 samengesteld met de populairste algemene duurzaamheidsoplossingen. In het geval van algemene duurzaamheidsoplossingen zijn zonnepanelen het afgelopen jaar verreweg het populairst. In recordjaar 2018 werd van alle oplossingen er ruim 27% naar deze term gezocht via Google, 5% meer dan de op een na populairste duurzaamheidsoplossing, de elektrische fiets. In absolute getallen werd over de afgelopen 12 maanden (maart 2018 t/m februari 2019) gemiddeld 85.000 keer per maand gezocht naar de term zonnepanelen. Opvallende zakker is het openbaar vervoer. Van alle duurzaamheidsoplossingen zakte de term van ruim 25% in 2016 naar een kleine 13% in 2018. In absolute getallen over de afgelopen 12 maanden gemiddeld een kleine 37.000 keer per maand.

Eettrends
Ook is gekeken naar de ontwikkelingen op het gebied van duurzaam of verantwoord eten. Populairste eettrend over de afgelopen 3 jaar is vegetarisch eten. In maart 2016 werd ongeveer gemiddeld 10.000 keer per maand gezocht naar de term. In februari 2019 was dit aantal gestegen naar gemiddeld 12.000 keer per maand, een bescheiden groeifactor van 1,2. De grootste groeier echter is veganistisch eten of vegan eten. De twee termen hadden over de afgelopen 3 jaar een groeifactor van 2,7 en groeiden in absolute aantallen van gemiddeld 7.300 keer per maand in maart 2016 naar 17.200 keer per maand in februari 2019

Vervoer
Duurzame vervoersmiddelen maken een flinke opmars in Nederland. De voorkeur over de afgelopen 3 jaar is echter behoorlijk verandert. In 2016 was met name de elektrische hoverboard een erg populair vervoersmiddel. In 2016 stond dit vervoersmiddel bovenaan de verlanglijstjes van jongeren. In mei en juli van dat jaar werd de hoverboard zelfs gemiddeld maar liefst 110.000 keer per maand gezocht. In 2018 heeft dit populaire vervoersmiddel zijn plaats moeten afstaan aan de elektrische fiets. Over de periode maart 2018 t/m februari 2019 werd de elektrische fiets gemiddeld 71.000 keer per maand gezocht in Nederland. Opvallende nieuwkomer in de top 5 duurzame vervoersmiddelen is de Stint. Dit vervoersmiddel kwam echter groots in het nieuws door een ernstig ongeluk en dit resulteerde dan ook tot 246.000 zoekopdrachten in september 2018, de maand waarin het ongeluk met de Stint plaatsvond.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven