Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Flexitariërs zorgen voor groei in de bio-eiersector

Volgens de Britse Soil Association zorgen bio-eieren nu voor 8% van de eiersector. De trend naar flexitarisch helpt hierbij. 

Volgens een rapport van de Soil Association over de bio-markt in het VK is deze 2,72 miljard euro waard met een afzetgroei van 5,3% in 2018. De groei van bio-eieren was 13%. 

Finn Cottle van de Soil Association: "We denken dat bio-shoppers erg gemotiveerd zijn door gezondheid en dat ze gemakkelijk hun eigen dieet samenstellen. Ze voeren veranderingen door. Ik denk dat het dieet van consumenten begint te veranderen, vooral bij de nieuwe generatie. Ze kiezen vaker voor eieren als vleesvervanger."

"De markt is nu 81 miljoen euro waard, wat groter is dan de pluimveemarkt. Nieuwe consumenten betreden de markt. De beweging naar flexitarische diëten en het eten van minder vlees heeft een belangrijke impact op de groei van bio-eieren. We denken dat ook dat de consument steeds meer naar bio neigt."

Recent onderzoek leverde meer bewijs voor de trend naar alternatieven voor vlees en zuivel. Onderzoek van het IGD toonde aan dat de helft van de Britse consumenten geïnteresseerd is in een plantaardig dieet. 

Deze trend is onder jonge mensen hoger, met 68% van de 18-24 jarigen die zich aangetrokken voelen tot een vegan, vegetarisch of flexitarisch dieet. 

Vanessa Henry van IGD: “We zien een toenemend aantal mensen die hun dieet flexitarisch benaderen, of het nu gaat om één enkele maaltijd of om één dag per week, consumenten kiezen steeds meer voor vegan, vegetarisch of flexitarisch om een aantal redenen: ze willen gezonder zijn, zijn ethisch verantwoordelijker en willen de impact op het milieu beperken. Enkele consumenten beweren ook dat het ze helpt hun voedingsrekening te verlagen."

In 2018 steeg de afzet van eieren aanzienlijk met een jaar op jaar basis van 4% in volumen, wat gelijk staat aan 240 miljoen extra eieren. De waarde steeg ook 4% wat neerkomt op 42 miljoen euro. 

Cijfers van Defra laten zien dat 769.000 kisten eieren door verpakkingsstations gingen in 2018, vergeleken met de 710.000 uit het jaar ervoor. Een toename van meer dan 8%. Het algeheel aanbod van eieren steeg met 3,3% naar iets onder 31 miljoen kisten. 

De Soil Associations bio-markt liet zien dat de algehele bio-markt in het VK op 2,72 miljard euro lag. Een groei van 5,3%. Het cijfer vertegenwoordigt het hoogste ooit voor de waarde van de bio-markt. Het betekent dat elke week 52 miljoen euro aan bio-producten besteed wordt. 

Clare McDermott van de Soil Association Certification: "We weten dat meer shoppers duurzame producten kopen om hun impact op de planeet te verminderen en dit wordt gecombineerd met een stijgende waarde van transparantie en traceerbaarheid in het voedingssysteem, van lokaal en online consumptie en toenemende belangstelling voor gezonde mogelijkheden. Bio wordt steeds vaker gezien als een gezonde keuze."

"Omdat bio legaal gecertificeerd is kunnen consumenten vertrouwen op de voeding die ze kopen. Die is geproduceerd met zorg voor het milieu, dieren en het land en is volledig traceerbaar."

De Soil Association beweert dat de vraag naar bio meer telers naar bio-teelt doet overstappen. In 2017 was het bio-gecertificeerde areaal 1,9%. De eerste stijging sinds 2008. Land in de overgangsperiode steeg naar 8%.

Bron: farminguk.com 

Publicatiedatum: