Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan De Boeck, GfK:

"Biologisch is de winnaar in het verssegment"

Tholen - "Ondanks dat de bevolking groeit, daalt het aantal mensen in Belgiƫ dat naar de winkel gaat nog elk jaar. De aankoopfrequentie is lager, maar het bedrag per aankoop neemt wel toe", vertelt Jan De Boeck van GfK. "Sinds 2010 is het aandeel vers binnen de Fast Moving Consumer Goods gedaald, maar we zien wel dat consumenten meer geld uitgeven aan kwalitatief betere versproducten. We zien het aantal kopers in speciaalzaken groeien, terwijl zij het de afgelopen jaren erg moeilijk hebben gehad."


Jan De Boeck

Markten
Markten blijven het moeilijk hebben volgens het onderzoek van GfK. "Het aantal kopers dat jaarlijks naar de markt gaat, blijft dalen. Daarentegen zien we bij de hoeve- en boerenmarkten dit jaar wel positieve cijfers", aldus Jan. 

"De verscategorie wordt jaarlijks kleiner in supermarkten, discounters en speciaalzaken. Tussen 2014 en 2018 heeft de categorie groenten 4% verloren, fruit 5% en aardappelen 12%. Echter de waarde van de AGF-categorie is wel gestegen. De speciaalzaken en de discounters hebben van de volumedaling in de supermarkten kunnen profiteren", zegt de onderzoeker.

Biologisch
In het biologisch verssegment ziet het onderzoeksbureau een groei van 19% in de afgelopen 4 jaar. Zowel de discounters, supermarkten en speciaalzaken dragen bij aan de groei van het biologische verssegment. De groei van biologisch ziet GfK voornamelijk in het zuiden van het land. 

Online
Online aankopen blijven volgens het onderzoek nog steeds een heel klein aandeel hebben in de Fast Moving Consumer Goods. BelgiĆ« loopt qua online aankopen achter op de omringende landen. Het aandeel vers in de Fast Moving Consumer Goods is 14% en hier zit de komende jaren niet veel groei in. 

"Het gaat de komende jaren druk worden op de Belgische versmarkt. Jumbo komt eraan met drie verschillende vestigingen, maar ook Eataly gaat een vestiging openen in Brussel. Er zullen dus diverse spelers bijkomen, dus de druk op de markt zal toenemen", besluit De Boeck.