Het Nederlandse Port-Liner werkt aan twee enorme containerschepen die volledig elektrisch worden aangedreven. De schepen, die om deze reden ook wel "Tesla-schepen" worden genoemd, zullen in deze herfst nog worden voltooid en uit het Wilhelmina-kanaal vertrekken.
Het project van €100 miljoen werd voor een deel ondersteund door een subsidie van €7 miljoen van de EU. De nieuwe schepen zullen een significante impact hebben op het lokale transport tussen de havens van Amsterdam, Antwerpen en Rotterdam.
"Er zijn zo'n 7.300 binnenvaartschepen in Europa. Meer dan 5.000 van deze schepen zijn in handen van ondernemers in België en Nederland," legt directeur Ton van Meegen uit. "We kunnen meer dan 500 schepen per jaar bouwen. Met dit tempo zou het echter nog zo'n 50 jaar duren voordat deze sector geheel op groene energie loopt."
De elektrische schepen (zie de afbeelding hierboven) hebben een capaciteit voor 280 containers.
De eerste zes schepen zullen naar verwachting 23.000 vrachtwagens vervangen, die nu ieder jaar in Nederland nog worden gebruikt. De vrachtwagens maken daarmee plaats voor een vorm van logistiek die vrij van CO2-uitstoot is.
Port-Liner ontwikkelde zowel de eigen schepen als de technologie voor de accu's die de schepen aandrijven.
"Hierdoor kunnen we de technologie toepassen bij schepen die nu al in bedrijf zijn, wat enorm helpt bij het implementeren van groene energie in deze sector," zegt Van Meegen. "De containerschepen worden aan wal opgeladen door de energiemaatschappij Eneco, waarbij gebruik wordt gemaakt van duurzame technologie zoals zonne-energie en windmolens.”
De eerste schepen zullen later dit jaar hun eerste reis maken.