Zeven redenen om toch géén octrooi aan te vragen

Is octrooiaanvraag altijd verstandig?

Octrooicentrum Nederland helpt ondernemers om de juiste keuze te maken: wel of niet octrooi aanvragen? Er zijn namelijk heel wat situaties waarin een octrooiaanvraag helemaal niet slim is. Wanneer kun je beter géén octrooi aanvragen?

Soms is het voordeel van een octrooi duidelijk. Je wilt bijvoorbeeld je uitvinding beschermen of geld krijgen van een investeerder. Maar een octrooiaanvraag is lang niet altijd een goed plan. Octrooicentrum Nederland heeft op een rijtje gezet wanneer je beter geen octrooi kunt aanvragen:

  1. Je markt is klein.
    Verkoop je maar weinig stuks? Tenzij je een extreem kostbaar product hebt, is een octrooi dan meestal niet lucratief. Misschien is er weinig vraag naar je uitvinding of weet je het niet te verkopen.
  2. Je marges zijn laag.
    Verdien je nauwelijks op je uitvinding? Dan verdient de investering in een octrooi zich waarschijnlijk niet terug.
  3. Het product heeft een korte levenscyclus.
    Misschien kun je beter snel op de markt komen en het ijzer smeden als het heet is.
  4. De tijdsvoorsprong is belangrijker dan het octrooi.
    Jij loopt zó voorop met je continue productontwikkeling dat je concurrenten je toch niet bijhouden.
  5. De kans op concurrentie is laag.
    Jij hebt zo’n unieke positie met je uitvinding of nichemarkt dat er vrijwel geen kapers op de kust zijn. Let wel op: zo’n sterke uitvinding trekt misschien kapers aan.
  6. Octrooi aanvragen en verdedigen is (financieel) niet haalbaar.
    Een octrooiaanvraag kost duizenden euro’s per land. En als octrooihouder moet je zelf optreden bij inbreuk, wat veel kosten en rompslomp met zich mee kan brengen.
  7. Namaak is niet goed te bespeuren.
    Stel dat je een machine uitvindt die achter gesloten fabrieksmuren blijft. Hoe toon je dan aan dat je concurrent dezelfde machine gebruikt? Misschien breng je hem met je octrooipublicatie juist op ideeën…

Soms is een octrooi een geweldige zet. Soms ook niet. Volg een gratis workshop bij Octrooicentrum Nederland om te weten te komen wat het best past bij jouw bedrijf. Bijvoorbeeld een workshop over de basis van Intellectueel Eigendom, of over intellectueel eigendomsstrategie voor het mkb. Al workshops staan in de octrooiagenda.

Bron: RVO


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven