Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kassa’s biologische boodschappentest

Lidl het goedkoopst, Ekoplaza het duurst

Tholen - Het programma Kassa hield voor het eerst een biologische variant van hun bekende boodschappentest. De redactie kocht bij Albert Heijn, Plus, Jumbo, Lidl, Aldi en Ekoplaza 20 artikelen die in elk huishouden worden gebruikt (zoals melk en aardappelen) of die “typisch biologisch” zijn (zoals agavesiroop).

Zij kwamen tot de volgende uitslag:

  1. Lidl: €39,25
  2. Aldi: €40,14
  3. Jumbo: €43,26
  4. Plus: €43,84
  5. Albert Heijn: €45,10
  6. Ekoplaza: €56,07

Lidl komt als goedkoopste uit de test en Ekoplaza als duurste. Het verschil bedraagt maar liefst €16,82. Paul Moers, supermarktdeskundige, reageert in de uitzending: “Dit is geen verrassende winnaar, want de topman van Lidl in Nederland staat in de Duurzame top 100. Daarnaast wil Lidl sowieso de goedkoopste zijn.” Ekoplaza is wel duurder, maar hierbij maakt Moers wel een kanttekening. “Ekoplaza heeft veel meer producten. Bovendien werken zij vaak met kleinere telers en regioproducten en die producten zijn sowieso duurder. Maar dit prijsverschil is wel heel hoog, dat moeten ze echt in de gaten houden.”

Daarnaast stelt Moers dat Ekoplaza steeds meer concurrentie kan verwachten. “Ekoplaza is de superspecialist, maar ook de andere supermarkten zijn qua bio-aanbod enorm aan het opkomen. De discounters zetten eerst alleen in op prijs, maar nu ook op kwaliteit. Daarom zijn de bio-producten daar kwalitatief ook goed.”

Albert Heijn en Ekoplaza reageren
“Zoals in de zomer ook is aangegeven, worden onze winkels door technologische mogelijkheden en inzet van data steeds meer en meer op maat gemaakt, wat die buurt wil/ nodig heeft. Dat kan tegenwoordig allemaal. Dus niet meer ‘one size fits all’. Soms zijn winkels zelfs verschillend in een wijk, een buurt. Jullie (red. Kassa’s) methode om een winkel binnen te stappen in plaats van op de website te vergelijken mist deze trend compleet", aldus een woordvoerder bij Albert Heijn.

Daarnaast stelt het bedrijf dat Kassa voor jam en kokosolie verkeerde varianten gekozen heeft. "Wij hebben fruitspread met een hoger concentraat fruit en een lager concentraat suiker, waardoor je het geen jam mag noemen. Daarom mag je dit ook niet vergelijken met jam. Voor kokosolie zocht Kassa het artikel dat het dichtst bij 400 gram ligt. Hierdoor is onze - enige - huismerk variant van 1 liter buiten beschouwing gebleven, die veel goedkoper is dan de variant van Bio Today."  

Ook Ekoplaza reageert op de uitslag van de test. "Ekoplaza voert als biologische supermarkt een volledig gecontroleerd biologisch assortiment. Waar een biologisch product in de reguliere retail als premium wordt neergezet, is dat de minimale kwaliteit die we voeren. Naast biologische kwaliteit hebben we ook een breed assortiment biologisch dynamische kwaliteit", laat het bedrijf weten. "Daarnaast zijn de OFOAM principes bij ons verankerd. Daar past geen laagste prijs bij, dus we zouden het zelfs pijnlijk vinden als we als goedkoopste uit de test zouden komen. Wij kiezen voor partnerships met onze leveranciers in plaats van tenderen en voor een juiste betalingstermijn zonder extra trucjes om het betalen maar zo lang mogelijk uit te stellen."