Lennard van Kampen, Vanka:

"Nieuwste fabriek geheel CO₂-neutraal"

Aardappelgroothandel Vanka  is in 1938 opgericht door opa Johannes van Kampen en is inmiddels onder leiding van de derde generatie. Na tachtig jaar blijft Vanka nog altijd gericht op de toekomst. Daarom is duurzaam ondernemen zo belangrijk voor het bedrijf. Op diverse gebieden zet Vanka zich in voor duurzaamheid, leggen Lennard van Kampen, commercieel directeur van Vanka en Valéry Lauer, verantwoordelijk voor marketing en communicatie uit. Ze werken hiervoor samen met de verschillende schakels in de keten.

Lennard van Kampen: "Zo hebben we er samen met de telers voor gezorgd dat het gebruik van actieve middelen binnen de teelt met meer dan 80% verminderd is."

Daarnaast zorgen innovaties zoals een nieuwe wasserij en het gebruik van robotica ervoor dat het watergebruik gehalveerd is en het elektriciteitsverbruik gereduceerd is met meer dan 50%.

Vanka is daarnaast trots op zijn nieuwste fabriek, die geheel CO2-neutraal is en gebruik maakt van een warmtepomp en groene stroom van Nuon voor de energievoorziening. Lennard: "Gezien de duurzame ontwikkelingen wereldwijd denken we dat het verstandig is om niet afhankelijk te zijn van gas."

Ook op het gebied van verpakkingen en vervoer denkt Vanka aan duurzaamheid. Valéry Lauer: "Onder andere door het optimaliseren van de vrachten van onze fabriek naar de retailers reduceren we onze CO2-uitstoot. Daarnaast kijken we, in samenwerking met de retailers, naar de mogelijkheden van het verduurzamen van onze verpakkingen. Zo hebben wij bijvoorbeeld de foliedikte kunnen reduceren zonder dat dit ten koste is gegaan van de verpakkingskwaliteit."

Vanka deelt de volgende duurzaamheidsadviezen:

1. Sta niet stil als bedrijf
"Zorg dat je op de hoogte bent van de ontwikkelingen in binnen- en buitenland, zodat je altijd klaar bent om de volgende stap te zetten. Informeer jezelf over duurzame mogelijkheden, via seminars bijvoorbeeld. Blijf investeren in je bedrijf, in je mensen en in de toekomst."

2. Werk met partners aan duurzaamheid
"Verduurzamen kun je niet alleen. Samen sta je sterker en bereik je sneller het resultaat dat je voor ogen hebt. Wij werken samen met onze partners in de keten, zoals de telers en de retail. Daarnaast zien we Nuon als een betrouwbare energiepartner op het gebied van duurzaam ondernemen."

3. Kies voor duurzame maatregelen die passen bij je onderneming
"De duurzame activiteiten die je uitvoert, daar moet je achter staan. Anders heeft het geen zin. Als bedrijf moet je er enthousiast van worden."

4. Als marktleider maak je meer impact
"Als marktleider kunnen we meer impact hebben op het gebied van duurzaamheid, dan kleinere organisaties. Daarin nemen we onze verantwoordelijkheid. We willen graag voor de samenleving iets toevoegen en zo energiezuinig mogelijk zijn."

5. Kijk verder dan de landsgrenzen
"In Nederland hebben we al veel bereikt en werken onze telers op duurzame wijze. Maar we nemen ook aardappelen af in het buitenland en hier zijn we nog druk bezig om hetzelfde voor elkaar te krijgen."

Bron: Nuon


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven