Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Prijsdumping en ruïneuze concurrentie ook in bio-branche gearriveerd"

Kleinere Duitse natuurvoedingswinkels strijden om te overleven

De bio-branche groeit in Duitsland, maar de kleine aanbieders blijven achter. Sinds biologische levensmiddelen in bio-supermarkten en ook steeds meer in gewone supermarkten verkocht worden, moeten zij voor hun bestaan vechten. De markt voor biologische levensmiddelen is duidelijk aan het veranderen.

Bio-supermarkt Alnatura zal eind dit jaar haar vijfde filiaal in de Duitse stad Freiburg openen. Als gevolg daarvan gaat natuurvoedingswinkel Bionara uit Freiburg haar deuren sluiten. "Als kleine winkel kun je niet meer standhouden", zegt Rana Meric. Elf jaar lang heeft zij samen met haar man Roland Stähle en inmiddels drie parttime medewerkers de natuurvoedingswinkel Bionara gerund – maar eind september gaat de winkel dicht. De hoofdreden hiervan is de toenemende concurrentie. Vooral sinds in 2015 in het nabijgelegen winkelcentrum 'Zentrum Oberwiehre' eenAlnatura-filiaal geopend werd, is de omzet duidelijk afgenomen.

"De bio-supermarktketens kunnen hele andere voorwaarden met hun leveranciers overeenkomen. Hun verkoopprijs is onze inkoopprijs", zegt Rana. "Prijsdumping en ruïneuze concurrentie zijn inmiddels ook in de bio-branche gearriveerd", vult Roland aan.

Dat bio tegen bio strijdt, is in heel Duitsland een fenomeen. Ook de vakhandel profiteert weliswaar nog van de bio-boom – in 2017 behaalde de branche in Duitsland voor het eerst meer dan tien miljard euro omzet–, maar bijna 60 procent van alle bio-omzet wordt inmiddels door de supermarkten, discounters en drogisterijen behaald.


"Vooral in de afgelopen twee jaar heeft de conventionele handel haar assortiment aan bio-producten massaal uitgebreid en biologische eigen merken in de schappen gebracht", zegt Michael Drüsedau, eigenaar van bio-winkel in Freiburg. Hij is al meer dan dertig jaar in de bio-branche actief en zijn winkel ligt op circa één kilometer afstand van het nieuw te openen Alnatura-filiaal. "De markt wordt steeds krapper. Als Alnatura eind dit jaar haar nieuwe 900 vierkante meter grote filiaal opent, het vijfde filiaal in Freiburg, zullen we dit zeker gaan merken", aldus Michael.

Barbara Gutsch van natuurvoedingswinkels Solaris: "In plaats van naar natuurvoedingswinkels om de hoek te gaan, blijven veel klanten inmiddels daar waar ze ook de rest van hun inkopen doen en kopen ze daar hun bio-levensmiddelen.Bio is tegenwoordig op iedere hoek van de straat te koop. Het is bijna een kioskproduct geworden en de kleine winkels strijden om te overleven."

Hoe deze ontwikkeling zich voort zal zetten en hoe de kleine bio-winkels de trend zouden kunnen keren, daarover wordt er momenteel veel gediscussieerd in de branche, legt Michael uit. In feite, zo denkt hij, moet het antwoord zijn dat men de klanten met kwaliteit en goed advies weet te overtuigen en de winkels moeten zich met een meer specialistisch aanbod van de concurrentie weten te onderscheiden.

Bron: Badische Zeitung
Publicatiedatum: