Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tyson Foods neemt biologisch kip merk over

Tyson Foods, het grootste Amerikaanse vleesverpakkingsbedrijf op basis van verkoop, heeft een deal gesloten om het biologische kip merk Smart Chicken over te nemen. Door het bedrijf uit Nebraska over te nemen, wil Tyson hun aanbod van biologisch gevogelte uitbreiden. Deze markt groeit namelijk sneller dan die van conventioneel gevogelte.

Tyson Foods is al langere tijd bezig om over te stappen op merkproducten en producten met een hogere winstmarge. Zo willen ze hun afhankelijkheid van basis vleesproducten verminderen. Deze producten zijn namelijk minder voorspelbaar en gevoeliger voor marktschommelingen. 

Door de aankoop van het bedrijf dat het merk Smark Chicken levert, Tecumseh Poultry LLC, krijgt Tyson niet alleen een nieuw biologisch merk, maar ook twee fabrieken in Nebraska en een kippenbedrijf die de kippen aan hen gaat leveren. Vertegenwoordigers van het bedrijf hebben overigens geen verdere details van de overname bekendgemaakt. 

De aankoop van Smart Chicken verhevigt ook de strijd onder de grootste gevogelte producenten in de VS om een voet tussen de deur te krijgen in het snelgroeiende biologische segment. De verkoop van bevroren of gekoelde biologische kip is de laatste vier jaar met ongeveer twee derde toegenomen, zo meldt het onderzoeksbedrijf SPINS. De verkoop van biologische kip is met bijna 12% toegenomen tot $333 miljoen (€281,6 miljoen) tussen 28 april 2017 en dezelfde datum een jaar later. De verkoop van conventionele kip groeide in deze periode met 3% tot $7,7 miljard (€6,5 miljard), volgens data van Nielsen Perishables. 

Biologisch vlees is vaak duurder dan conventioneel vlees. Om in aanmerking te komen voor de biologische certificering van het Amerikaanse ministerie van Landbouw (USDA) moeten kippen gevoerd worden met biologisch graan, dat zonder synthetische bestrijdingsmiddelen of bemesting is geteeld. Ook is het gebruik van antibiotica, dat veel in de conventionele vleesproductie wordt gebruikt om zieke vogels te behandelen en de uitbraak van ziekten te voorkomen, verboden. Daarnaast is het verplicht voor biologische kippenbedrijven om hun kippen toegang tot een buitenruimte te verschaffen. 

Een pak normale kippenborst kostte deze week bijvoorbeeld $2,49 (€2,10) per pond, terwijl hetzelfde biologische product zo'n $6,91 (€5,80) kostte, zo zegt het USDA. "We zagen een mooie kans om nog een merk bij ons bedrijf te voegen, waardoor we stappen kunnen zetten op de groeiende biologische markt, vertelt Doug Ramsey, directeur Gevogelte bij Tyson over de overname. 

Tyson is van plan om Tecumseh Poultry te runnen als onafhankelijke dochteronderneming, hoewel het bedrijf wel toegang zal hebben tot Tysons leveringsketen om het te helpen groeien, zo liet Ramsey weten. Smart Chicken onderscheidt zich van de meeste Amerikaanse kippenbedrijven door zijn luchtverkoelingsproces, dat koele lucht gebruikt om de kip koel te houden tijdens het verwerkingsproces. De meeste bedrijven gebruiken hiervoor een waterkoelingsproces.

Tyson verkoopt al enkele biologische producten, zoals kipnuggets, onder zijn Nature Raised Farm Merk en biologische worstjes van Aidell. 

Bron: Market Watch (Jacob Bunge)
Publicatiedatum: