
Abonneren
Vacatures
- Creatieve Brand & Content Manager
- Assistent Bedrijfsleider
- Retail Key Account Manager
- Leidinggevende snijderij
- Fruitteler / gewasverzorger boomkwekerij
- Teeltspecialist
- Accountmanager
- Agrarisch medewerker - Veredeling
- Logistiek Medewerker Groenten en Fruit
- Teler - Teeltspecialist - Hoofd Teelt - Head Grower
Top 5 - gisteren
- Libelle Legt Uit: wat is duurzamer, een biologische komkommer in plastic of een niet-biologische komkommer zonder?
- Gerrit-Jan Roza 45 jaar
- NOS-weerpresentator Gerrit Hiemstra geeft 13 april praktische avondklas over weer en klimaat
- Bio-tulpenboeket compleet met bollen betekent aftrap versseizoen
- Melkprijs Eko-Holland daalt met €1,00 in april
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
Bio-trend stijgt enorm in Duitse retail
Volgens een recente studie van de Gesellschaft für Konsumforschung (GfK) is het aandeel van biologische voeding en biologische dranken in de afgelopen tien jaar bijna verdubbeld: van amper drie tot bijna zes procent. 'Bio' is zonder meer de meest succesvolle trend in de huidige retail, aldus marktonderzoekers.
Het maakt niet uit of het gaat om biologisch vlees, onbehandelde groenten en fruit of biologische eieren; de vraag blijft toenemen. Volgens de berekeningen van de werkgroep 'Biomarkt' kochten de Duitsers vorig jaar voor 9,48 miljard euro aan biologisch eten en drinken. Dit is een stijging van ongeveer 10 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. "Er waren nauwelijks producten waarbij geen hogere omzet werd geregistreerd," aldus de Federatie van Organische Voedselindustrieën (BÖLW).
Op sommige gebieden zorgt dit ervoor dat de branche af en toe de grenzen van haar mogelijkheden aan het bereiken is. Dirk Heim, hoofd Duurzaamheid van het grote concern Rewe: "De afgelopen twee jaar hebben we een enorme groei waargenomen op het gebied van biologisch vlees. De vraag is zo groot dat we er soms niet aan kunnen voldoen." Ondertussen probeert Rewe voldoende aanbod van bioproducten te verzekeren door middel van langlopende contracten met strategische partners. Maar als de oogst zo tegenvalt als de Duitse appelenoogst van afgelopen jaar, dan is dit 'een enorm probleem'.
Rewe alleen heeft in het afgelopen jaar circa 1 miljard euro aan omzet gegenereerd door de verkoop van bioproducten. Bijna 90 procent hiervan was toe te schrijven aan de eigen merken van het bedrijf. Merkartikelen blijven immers een ondergeschikte rol spelen op het gebied van biologische consumptiegoederen.
De tijd dat milieubewuste consumenten op zoek waren naar biologische producten en deze alleen in natuurwinkels konden vinden, zijn allang voorbij. Bijna twee derde van de verkoop van biologische producten vindt nu in supermarkten, discounters en drogisterijen plaats en dit aandeel stijgt nog steeds.
Voor Edeka, Rewe, Aldi, Lidl en soortgelijke zaken is 'Bio' om verschillende redenen aantrekkelijk. Enerzijds omdat de kassa's rinkelen: volgens berekeningen zijn biologische producten gemiddeld 64 procent duurder dan gewone producten. Aan de andere kant vanwege de doelgroepen die worden bereikt met biologische producten: "Het zijn vooral jongeren en gezinnen met kinderen, maar ook hogere inkomensgroepen kunnen worden bereikt. Al met al zijn dit interessante doelgroepen," aldus de directeur van Rewe.
Het einde van de biotrend is dan ook nog lang niet in zicht volgens de bedrijfsleider van het biologische merk Alnatura, Götz Rehn. Zoals hij onlangs voorspelde tijdens een gesprek met het branche-tijdschrift Lebensmittel Zeitung: "Bio begint nog maar net."
Maar niet iedereen deelt dit optimisme helemaal. "Bio bloeit nog steeds, maar het hoeft niet zo te blijven", aldus de directeur van Rewe. Andere trends kunnen 'bio' in de toekomst voorbij streven. Het label 'biologisch' alleen zal in de toekomst niet meer voldoende zijn." De producenten van biologische producten zouden andere motieven moeten aanspreken die relevant zijn voor klanten in de supermarkt, zo waarschuwt hij. "Thema's als lokale teelt, eerlijke productie en dierenwelzijn."
Bron: Proplanta
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-03-28 Aldi Süd: bio-aandeel in standaardassortiment bedraagt 15%
- 2023-03-28 Zwitserse bio-voedselverkoop in 4 jaar met 22,5% gestegen
- 2023-03-27 GfK: Omzet biologisch +25% in 2022
- 2023-03-27 Charlotte Van Loock eerste directeur België bij Crisp
- 2023-03-24 "Met drie-eenheid soda, groene zeep en schoonmaakazijn kan je alle schoonmaakklussen aan"
- 2023-03-24 Lidl Zwitserland verkoopt meer bio-producten
- 2023-03-23 Verrassende retailconcepten in Nederlands-Duits grensgebied
- 2023-03-21 Duurzame producten en circulaire diensten komen samen in nieuw duurzaam warenhuis Tomo
- 2023-03-21 Vijf jaar Too Good To Go in Nederland: 18 miljoen maaltijden gered
- 2023-03-16 Nauwelijks prijsverschil tussen supermarkt en bio-speciaalzaak
- 2023-03-08 Trendcafé bezoekt Jumbo Foodmarkt Naaldwijk
- 2023-03-06 Odin Joure geopend
- 2023-02-27 43e Dille & Kamille-winkel geopend in Apeldoorn
- 2023-02-27 Britse biologische markt groeide met 1,6% naar meer dan 3,1 miljard pond
- 2023-02-24 "We hebben laten zien dat de bio-speciaalzaken heel serieus bezig zijn"
- 2023-02-22 Ook in 2023 de beste Duitse bio-handelaar
- 2023-02-20 Albert Heijn stopt met invliegen groenten en fruit
- 2023-02-17 "26 miljoen is in relatie tot alle problemen die er zijn, een heel klein bedrag"
- 2023-02-17 Toezichthouder ACM tegen telers en retail: "Werk vaker samen"
- 2023-02-15 "Supermarkten maken biologische groenten onnodig duur"