Slogan brengt biologisch in diskrediet

Reclame van Emté omtrent natuurvlees misleidend

In het voorjaar van 2017 maakte supermarktketen Emté reclame voor natuurvlees met de slogan 'Beter dan biologisch'. Een oplettende consument meldde dit bij Bionext, omdat hij zich afvroeg of dit wel mocht. Bionext meldde deze klacht bij toezichthouder Skal Biocontrole. Stichting Reclame Code oordeelt nu dat deze reclame misleidend is.

"Biologisch is een beschermde term en mag niet zomaar gebruikt worden", aldus Bavo van den Idsert, directeur van Bionext. "De claim 'Beter dan biologisch' is nu bewezen misleidend en Emté mag hier geen gebruik meer van maken."
 
Volgens Skal Biocontrole was de leus 'Beter dan biologisch' misleidend, omdat het de onjuiste schijn wekte dat het natuurvlees voldoet aan de kenmerken van biologisch vlees. In de begeleidende tekst in de folder stond dat de runderen gevarieerd eten, veel bewegen en langer leven. Ook zouden de leefomstandigheden en het voedsel worden gecontroleerd. Dit zijn kenmerken van biologische landbouwproducten, maar "omdat nergens uit blijkt dat natuurvlees beter is dan biologisch, zijn de reclame-uitingen niet objectief controleerbaar", luidde de klacht van Skal Biocontrole.

Stichting Reclame Code heeft de klacht beoordeeld en vindt de reclame inderdaad misleidend. Consumenten zouden denken dat het natuurvlees aan dezelfde eisen voldoet als biologisch vlees en daardoor kunnen besluiten het product te kopen terwijl ze dat anders niet zouden doen, is het oordeel van de Stichting. Inmiddels is Emté gestopt met de reclame-uiting.
 
Voor meer informatie: www.bionext.nl

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven