Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Supermarkt Plus koploper diervriendelijkere vleesaanbiedingen

"Wakker Dier: "Jumbo, Emté en Dirk laten bioboer stikken"

Supermarkt Plus promoot veel vaker vlees met 2 of 3 Beter Leven sterren of biologisch vlees dan andere supermarkten. Dat blijkt uit de cijfers van de foldermonitor van Wakker Dier. "Supermarkt Jumbo, Emté en Dirk promootten dit jaar helemaal nooit beter vlees, en laten daarmee de biologische boer en hun dieren stikken", stelt de organisatie. Wakker Dier voert campagne tegen het gestunt met dierenleed en gaat daarmee door totdat alle kiloknallers uit de folders zijn verdwenen: "Onze wens is dat supermarkten elkaar beconcurreren op het beste dierenwelzijn, niet op de laagste prijs."

Te weinig sterren in de reclame

Van de ruim vier duizend vleesaanbiedingen in de eerste vier maanden van 2017, heeft slechts vier procent 2 of 3 Beter Leven sterren of het biologisch keurmerk. Ongeveer een kwart van de aanbiedingen draagt 1 Beter Leven ster. Het gros (69 procent) is voor vlees zonder zichtbaar dierenwelzijnskeurmerk: de kiloknaller. Door dit goedkoopste vlees met stunts nóg goedkoper te maken, lokken de supers klanten naar de winkel en smeren ze hen dierenleed aan. Wakker Dier wil dat de supermarkten hun folders inzetten om juist het diervriendelijkere vlees te promoten en zo te zorgen dat meer dieren naar buiten kunnen.

'Betere' vleesaanbiedingen vooral van Plus

Supermarkt Plus doet het wel goed en neemt maar liefst 97 van de 184 aanbiedingen voor vlees met 2 of 3 Beter Leven sterren voor haar rekening. Pas op grote afstand volgt Albert Heijn met 31 aanbiedingen. Dat blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier, waarin de folders van de 12 grootste supermarkten zijn opgenomen. Wakker Dier monitort al zes jaar de supermarktfolders, omdat deze grote invloed hebben op de keuzes van de consument. De monitor toont aan dat Plus voorop loopt met inzet van de folder om de klant diervriendelijker te laten kiezen.
 

Jumbo, Emté en Dirk: nul biologische vleesaanbiedingen

Supermarkten Jumbo, Emté en Dirk maken ook veel reclame voor vlees, maar doen dit helemaal nooit met vlees met meer dan 1 Beter Leven ster. Wakker Dier: "Zij lokken met hun folder de klanten altijd naar het goedkopere vlees: vlees van varkens die hun krulstaart niet mochten houden en van kippen die nooit buiten scharrelen."

Hoe meer sterren hoe beter

Wakker Dier raadt consumenten aan om bij het kopen van vlees voor minimaal 2 Beter Leven sterren te kiezen. Dan komen de varkens en kippen buiten, wordt de krulstaart niet afgeknipt, krijgt het varken stro en loopt de kip in de wei. Drie Beter Leven sterren is vaak hetzelfde als biologisch wat dierenwelzijn betreft: de meeste moedervarkens hebben een modderpoel en de kippen scharrelen in het groen. Van de supermarkten vraagt Wakker Dier te zorgen dat vlees in de folder minimaal 1 ster heeft.

Bron: Wakker Dier
Publicatiedatum: