Consumenten twijfelen aan de oprechtheid van de term biologisch in combinatie met cosmetica. Uit onderzoek van de Britse Soil Association blijkt dat 76% van de ondervraagde respondenten in het Verenigd Koninkrijk zich na aanschaf van biologische cosmetica dikwijls bekocht voelt, vanwege onduidelijke of misleidende termen.
Soil Association hekelt het feit dat biologische cosmetica niet onderhevig is aan Europese wettelijke standaarden. De organisatie vindt het eveneens onthutsend dat "elke fabrikant of merk gelabeld kan worden als biologisch, zelfs als het gehalte biologische ingrediƫnten verwaarloosbaar klein is".
"Dit is pas het topje van de ijsberg", aldus Peter Melchett van Soil Association. "De labels op de producten die we onderzochten, stonden vol met verwarrende termen. Voor consumenten is het zo bijna ondoenlijk om er zeker van te zijn of ze een bewuste keuze maken."
De markt voor bio-cosmetica zit in het VK in de lift. In 2016 steeg de markt met meer dan 20%. De marktwaarde wordt geschat op circa 61,2 miljoen Britse Pond.
Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- "Ik dacht eigenlijk dat dit in ons kleine land niet mogelijk was"
- Veiligheidswaarschuwing Pure Goat Company Volledige Zuigelingenvoeding 1, 800 gram
- Biologische melkprijs Eko-Holland stijgt met 2 euro
- Mimo: Biologische chocolate-chipkoekjes om af te bakken
- "Het beleid ter ondersteuning van de biologische landbouw in Frankrijk blijft ontoereikend"
Top 5 - afgelopen week
- Patty Brard weggestuurd van bio-boerderij op Ibiza
- Tweede Kamer: "Ondersteun biologische koplopers in stikstofaanpak"
- Fotoreportage: Jubileumjaar De Groene Passage feestelijk afgetrapt met Zomermarkt
- Anders Invest Food & Agri fonds participeert in Horizon Natuurvoeding
- De Speld steekt de draak met biologisch
Top 5 - afgelopen maand
- In memoriam: Frans baron van Verschuer
- "We zeiden tegen elkaar: als we dit doen, dan gaan we voor 100% biologisch"
- John Arink gaat discussie aan met Henk Bleker bij Humberto op RTL4
- Patty Brard weggestuurd van bio-boerderij op Ibiza
- Ronald van Marlen spreekt Rabobank-aandeelhouders aan op verantwoordelijkheid voor 'landbouwpuinhoop'
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-07-04 Seepje grote winnaar eerste editie De Social EnterPrizes
- 2022-06-30 Nieuw: afwasmiddel Spetterende Eucalyptus
- 2022-06-14 Glazen supplementenpotjes voor Royal Green
- 2022-06-10 Nieuwe cadeausets voor mannen
- 2022-05-24 "Deze cranberryzaadolie past helemaal in mijn visie op skincare"
- 2022-05-24 Kaerel introduceert de Shaving Set
- 2022-05-03 Nieuw self care merk: Rose Lou
- 2022-05-02 Limited edition versies van l'Huile by CÎME naar aanleiding van 10e verjaardag
- 2022-04-26 "Het Zeepkompas geeft meer overzicht en houvast"
- 2022-04-22 Nominaties voor de Lush Prize 2022 geopend
- 2022-04-13 Nieuwe look voor INIKA Organic
- 2022-04-07 Bijna 9 op de 10 producten van grote cosmeticamerken bevatten microplastics
- 2022-04-01 Weleda introduceert vier Shower Bars
- 2022-04-01 Opmerkelijk nieuws vandaag
- 2022-03-28 'Superschillen' nu ook in Hand- en lichaamszeep verwerkt
- 2022-03-17 Reportage Seepje in BinnensteBuiten
- 2022-03-07 "De beste natuurproducten en supplementen hoeven niet altijd het duurste te zijn"
- 2022-02-28 Bee Honest Cosmetics introduceert nieuwe lijn body butter en body scrub
- 2022-02-24 Nieuwe gezichtsmasker van Urtekram: betaalbaar en verpakkingsarm
- 2022-02-14 Nieuwe vegan wasverzachters