In 2017 vinden en binden van juiste aanbod producten uitdaging Naturelle
Omzet- en volumestijging bio-segment The Greenery
De groeiende vraag naar biologische groente en fruit van de afgelopen jaren zet zich door in 2016, zowel in Nederland als daarbuiten. Biologische AGF-omzet bij de Nederlandse supermarkten groeide in de eerste helft van 2016 met ruim 17%. Hiermee volgt Nederland de internationale groeitrend van biologisch. Daarmee groeit biologisch veel harder dan de reguliere
markt.
Bewust eten als onderdeel van de levensstijl wordt steeds belangrijker, wat uiteraard een gevolg heeft voor de vraag naar biologisch voedsel. Daarnaast
zorgen het economisch herstel en het toenemende consumentenvertrouwen ervoor dat consumenten meer besteden aan voedsel. Specifieke groei door
meer aandacht voor luxe, gemak en gezondheid betekent dat er meer geld zal worden uitgegeven aan nicheproducten, waaronder biologisch. Door deze trend heeft het biologische segment bij The Greenery in 2016 een aanzienlijke omzet- en volumestijging laten zien, hoewel lager dan de groei van 17% bij de supermarkten.
Het biologisch areaal in Nederland kan deze groei echter niet bijhouden. In het voorjaar van 2016 leek echter een nieuwe trend zichtbaar en meldden zich steeds meer boeren voor omschakeling. Kwalitatief is er duidelijk een inhaalslag gemaakt bij de supermarkten en deze is nog niet helemaal in de teelt doorgedrongen of haalbaar. Gezien de verwachte marktontwikkelingen zijn er volop kansen. Voor 2017 is het vinden en binden van het juiste aanbod aan producten de uitdaging voor Naturelle. Daarnaast richt Naturelle zich op het verbeteren van de relaties met haar huidige klanten en wordt gefocust op het structureren en verder professionaliseren van de organisatie.