Jordanië: stijgende vraag biologische Medjool dadels

Het Jordaanse Good Food Mood Company is gespecialiseerd in de handel van biologische Medjool dadels en daarvoor ook gecertificeerd. "De export van biologische dadels neemt snel toe", zegt algemeen manager Iyad Abu Awad. "Er zijn een aantal biologische telers in Jordanië met verschillende producten en categorieën."

Jordaanse consumenten worden zich steeds bewuster van lokaal geproduceerde dadels. 7 of 8 jaar geleden was er vraag naar biologische producten, maar de meeste Jordaanse consumenten kenden hun eigen biologische dadels niet. De lokale producten zijn nu beter bekend en Jordaanse consumenten kopen nu het liefst lokaal geproduceerde dadels. 

"Biologische teelt verschilt op meerdere manieren van traditionele teelt. Ten eerste trekt biologische productie maar een bepaald segment van de consumenten aan. Het is een niche product. Daarom moeten we meer bewustzijn creëren in de lokale markt, maar dit is ook een prikkel om te exporteren", zegt Abu Awad. 

Volgens Abu Awad zijn de consumenten die biologische dadels kopen vooral families met hogere inkomens, die bewust bezig zijn met gezondheid. Het zijn ouders die het beste willen voor hun kinderen wat betreft gezondheid van het eten.



Good Food Mood Company werkt alleen met biologische telers met Jordaanse Medjool dadels. Voor de export wordt samengewerkt met de Britse handelaar Organic UK. De dadels worden via dit bedrijf naar het Verenigd Koninkrijk en de rest van Europa verscheept. 

"We zijn nog een jong bedrijf. We zijn begonnen in 2014 en kwamen vorig jaar pas in contact met Organic UK. Daarom exporteren we maar ongeveer 20 procent van onze totale productie."

Good Food Mood Company is een commerciële organisatie, maar volgens Abu Awad was de keuze voor biologisch vooral een idealistische keuze. "We moeten een signaal afgeven op de internationale markt dat Jordanië gezonde en biologische producten kan leveren. We promoten ons land via onze handel."

Abu Awad is lid van een nieuw comité dat zich richt op de stimulering van biologische productie. Het doel is om biologische telers te helpen met hun productieprocessen en bij het vinden van internationale markten. Het wordt gesteund door de Jordaanse overheid. Het Ministerie van Landbouw heeft een programma opgericht voor de ontwikkeling van de biologische sector. 



De grootste uitdaging voor het bedrijf is de kwaliteit. "Er zijn wat technische moeilijkheden geweest. We kunnen geen chemicaliën gebruiken, dus het is lastig om plagen of ziektes te bestrijden. Ook waren er wat problemen toen we net begonnen met exporteren. Maar we hebben ervan geleerd. We hebben nu kwaliteitsstandaarden, een sterke productieketen, gecertificeerde opslag en goede logistiek. We kunnen retailers en groothandelaren nu adviseren over hoe te zorgen voor onze biologische producten."

De conflicten in Syrië en Irak hebben consequenties gehad voor de export vanuit Jordanië. Het bedrijf moet nu per schip in plaats van over land naar Turkije exporteren, omdat de situatie in Syrië dit onmogelijk maakt. Export per schip komt met specifieke logistieke problemen.

"We moeten minstens een container vullen als we naar Turkije of Oost-Europa willen exporteren. Hierdoor zijn we gedwongen meer dadels te exporteren. Dit is geen probleem aangezien de lokale markt voor dadels verzadigd is. We moeten dus sowieso regionaal exporteren."

Het bedrijf wil proberen toegang te krijgen tot nieuwe markten in Afrika en Azië. "Maleisië is interessant omdat het een grote koopkracht heeft."

De dadelproductie in Jordanië is uniek, omdat dit het belangrijkste gebied is voor de Medjool dadels. Saudi Arabië heeft ook geprobeerd deze te telen, maar dat lukte niet omdat de bodem niet dezelfde eigenschappen had als in Jordanië. De grootste concurrenten voor Jordanië zijn Californië, Zuid-Afrika, Palestina en Israël. Abu Awad maakt zich echter geen zorgen. 

"Jordaanse Medjool dadels zullen de komende 5 jaar een goede positie hebben op de internationale markt. We hebben wel meer steun en innovatie nodig. Elke markt heeft andere eisen en dat moeten we onderzoeken. We moeten kijken naar verpakking, branding en manieren om de kwaliteit te verbeteren. Dit zal allemaal helpen om onze positie op de internationale markt te verbeteren," concludeert Abu Awad.

Voor meer informatie: 

Iyad Abu Awad
Good Food Mood Company (Bio Jordan)
Tel: 00962-6533-2016
Email: iyad@gfmood.com
www.gfmood.com

Schrijver: Yzza Ibrahim / Peter Duivenvoorde

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven