Hoe kunnen we biologisch voedsel in het algemeen promoten?
Wessanen is weliswaar marktleider, maar biologische voeding is in Nederland nog steeds een niche. Hoe kan de gehele biologische markt een boost krijgen? Dat was de vraag die Wessanen dit jaar aan de Youth Food Movement (YFM) voorlegde. Marketing Vice President Klaus Arntz: "Biologische voeding zit flink in de lift, maar beslaat nog altijd slechts 4% van de totale Nederlandse voedselmarkt. Daar valt nog veel aan te verbeteren. We vinden het daarom heel belangrijk dat het biologische segment over de gehele breedte wordt gepromoot."
Wessanen participeerde dit jaar voor het eerst in de YFM Academie, een programma waarin jonge professionals en studenten uit de gehele voedselketen, van boer tot consument hun kennis vergroten over het voedselsysteem. De Youth Food Movement is de Nederlandse jongerentak van Slow Food International. Directeur Joszi Smeets: "Wij denken dat de jongeren echt een motor kunnen zijn voor verduurzaming en innovatie in ons voedselsysteem, Binnen de YFM Academie koppelen we ze aan een groot concern als Wessanen waar ze mogen meekijken en mee adviseren. Het is heel gaaf dat Wessanen daar voor open staat, wat mij betreft een voorbeeld voor andere grote bedrijven."
Hoewel consumenten meestal ergens wel geloven dat biologisch beter is, komt biologisch voedsel in de praktijk niet altijd in hun boodschappenmandje terecht. Het is van groot belang dat intentie en gedrag beter op elkaar worden afgestemd. Kennisoverdracht kan twijfels wegnemen en leiden tot een bewustere, gezondere en meer biologische wereld, zo geloven zowel Wessanen als Youth Food Movement.
Voor meer informatie: www.wessanen.com en www.youthfoodmovement.nl