
Historie
Erik vertelt dat de BioMarkt aan de Weteringschans een bijzondere rol speelde in de historie van de Ekoplaza-keten. "De winkel is in 1989 ambitieus geopend door Flevozoom, inmiddels Sligro. Als reguliere groothandel wilden zij toen vol met de beginnende biologische ontwikkeling mee. Ongekend was dat er toen 2 jaar vóór opening al aan de winkelformule werd gewerkt die we leerden kennen als DIS Natuurtopper. De markt bleek iets lastiger, Flevozoom werd tijdelijk aandeelhouder van de franchise-organisatie De Natuurwinkel die mijn vader vanuit ons kantoor aan huis startte. Doordat mijn vader bereid was toen voor een kwart miljoen gulden borg te staan, kon Jos Kamphuys, later met zijn vrouw Heleen, als eerste franchisenemer van De Natuurwinkel beginnen. Hij bleek een gepassioneerde ondernemer die daar de winkel wel succesvol kreeg. Onder andere door als eerste op zondag open te zijn, een erg groot assortiment te hebben en prima klantgericht te zijn."
Jos Kamphuys is ook degene die met Ekoplaza is begonnen. "Grootschaliger dan de branche ooit had gezien werden nieuwe Ekoplaza's geopend in Alkmaar en later in Den Haag. Dat was nieuw met alle voor- en nadelen. In 2010 hebben we als Udea de formule overgenomen en de stijl vernieuwd. Iets dat we vorig jaar verder hebben doorgetrokken naar wat wij intern de 3.0 formule noemen. Een update die bij veel Ekoplaza's voor mooie groeicijfers zorgt, ook in een tijd dat de markt onder druk staat. We laten zien dat vernieuwing en investeringen in de juiste richting ondernemers kan helpen succes te blijven als biologische specialist. In 2003 verkocht Jos de winkel aan de Weteringschans aan Jacques en Constans Gerver die zelfstandig verder gingen. In 2006 is de naam veranderd in BioMarkt natuurvoeding Amsterdam."

Ekoplaza 3.0
De winkel aan de Weteringschans 133-137 is 285 vierkante meter groot. "We gaan binnen enkele maanden de winkel compleet vernieuwen en de Ekoplaza 3.0-formule hierin uitrollen. Het is een heel mooi pand en we zijn er van overtuigd dat onze Ekoplaza-formule hier hartstikke goed tot zijn recht zal gaan komen." Erik erkent dat de winkel wat kleiner is dan de gemiddelde '3.0'-panden, maar dit is volgens hem geen probleem: "Dit is, zeker voor Amsterdam, een 'nette maat', ook omdat we in de toekomst een steeds groter deel van de omzet online verwachten te realiseren."Voor meer informatie: Erik Does, [email protected], www.ekoplaza.nl