Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Feijo Blesgraaf, GreenSprout Fieldmarketing & Brandcare:

"Ook producent betrekken bij invulling winkelschap"

Tholen - Het doel van GreenSprout Fieldmarketing & Brandcare is om het aanbod van biologisch te verbeteren en te vernieuwen. Zowel vanuit de producent als vanuit de winkelier bekeken. "Het gaat echt om tweerichtingsverkeer, samen maak je de markt", vertelt Feijo Blesgraaf, die het bedrijf in maart 2015 opgericht heeft. Feijo beseft maar al te goed dat Fieldmarketing in de natuurvoedingsbranche nog niet heel bekend is, maar gaat de uitdaging graag aan. "Dit is een vorm van dienstverlening die in de conventionele branche en de drogisterij al lang bestaat. Ik denk dat er op dit gebied nog genoeg te winnen is in de natuurvoedingsretail. Bijvoorbeeld als het gaat om communicatie over product- en merkinnovaties, schaprendement en category management."

Feijo heeft vorige week ook een aantal dagen rondgelopen op de BIOFACH. "Zo'n beurs kan ik natuurlijk niet missen. Ik ben daar op zoek geweest naar producenten die iets bijzonders doen en daarmee echt iets toevoegen aan de markt. Ik heb hen uitgelegd wat voor waarde fieldmarketing voor hun producten kan hebben en hoe dit een aanvulling kan zijn op hun huidige sales- en marketingstrategie. Dan kunnen we vervolgens gaan bepalen of we iets voor elkaar kunnen betekenen."


Feijo op de BIOFACH 2016 met de bedenker van Lovechock: Laura de Nooijer.

Maar hoe gaat het nu precies in zijn werk? "Na overleg met de producent is het belangrijk om de distributie te meten. We bekijken wat er al in de winkel staat van een merk en hoe het er bij staat. Wanneer het bijvoorbeeld om een mix van producten gaat, bekijk ik of het nog beter ingericht kan worden en of het ideale assortiment wel of niet aanwezig is. Het is goed om daar een landelijk beeld van de creëren. Hierbij streef ik ernaar om voor zowel de producent als de winkelier een toegevoegde waarde te kunnen leveren." Belangrijk is ook dat ik de mening peil. Wat vind de winkelier van het merk en de producten en wat missen ze bijvoorbeeld nog in het aanbod." Ook bij de introductie van een nieuw product kan GreenSprout een rol spelen. "Nieuwkomers in de markt kan ik helpen bij het creëren van 'brand awareness'. Ik kan de listing bij de groothandel bijvoorbeeld ondersteunen. Al blijft de eerste stap natuurlijk het verkrijgbaar maken bij de groothandel."

Feijo vertelt dat hij bedrijven op allerlei vlakken adviseert: "Bijvoorbeeld hoe ze hun distributie kunnen opbouwen en verbeteren. Het leuke aan fieldmarketing is voor mij dat ik zowel met de producenten als de winkeliers overleg. Daardoor krijg ik rechtstreeks feedback en kan ik waar nodig bemiddelen." Hij geeft aan dat een goede invulling van het schap vaak nog onderschat wordt. "Ik zie hierin een vernieuwende rol weggelegd, zowel voor de winkelier als de producent. Fieldmarketing & brandcare heeft baat bij een dialoog tussen producent en winkelier. Ik zie het in de toekomst wel meer tweerichtingsverkeer worden, door de producent veel meer te gaan betrekken bij de invulling van het schap."

Volgens Feijo is het essentieel dat de natuurvoedingswinkel blijft vernieuwen. "Consumenten veranderen ook, het winkelaanbod moet hierin meegaan." Hij adviseert winkeliers om de schapindeling constant bij te houden. "Ik zie nog te vaak organisch gegroeide schappen die lastig te lezen zijn als consument. Het is belangrijk om de interesse van de consument niet te verliezen. Maar het is nog belangrijker om aantrekkelijk en herkenbaar te zijn voor een enorm potentieel aan consumenten die biologisch via andere kanalen beginnen te ontdekken. Aansluiting vinden op deze consumenten zal veel nieuwe kansen opleveren." Feijo hoort vaak opmerkingen als 'mijn schap is niet van elastiek'. Daarop geef ik vaak als antwoord dat het schap wel dynamisch is en aan verandering onderhevig." Zoals gezegd gaat Feijo de uitdaging maar al te graag aan: "Samen de wereld een stukje beter maken, dat is waar ik op hoop."

Voor meer informatie:

Feijo Blesgraaf
GreenSprout Fieldmarketing & Brandcare
Vossegatselaan 56
3583 RV Utrecht
06 20537989
[email protected]
www.greensprout.eu