"Iedereen pakt in een groeiende markt zijn deel"

Henri Willig: 5% van bio-omzet uit nieuwe kazen

Tholen – Kaasmakerij Henri Willig heeft de afgelopen tijd flink geïnvesteerd in de productie. Biojournaal maakte deze reportage van het nieuwe pakhuis van het bedrijf in Heerenveen, waar robots en de unieke volautomatische behandellijn de show stelen. Achter de schermen is de kaasmakerij druk met vernieuwingen op productniveau, zo geeft commercieel directeur René Rovers aan. "Henri Willig is met name sterk in kaas met toevoegingen. Hierin investeren we continu, zowel voor ons natuurvoedingsmerk Hooidammer als voor de kazen van ons andere bio-merk Polderkaas, waarmee we ons richten op de reguliere retail."


René met achter zich de volautomatische behandellijn.

René vertelt dat ze momenteel bezig zijn met nieuwe producten. “We willen echter niet vernieuwen om het vernieuwen. Een nieuwe smaak moet echt iets toevoegen. Daarom hebben we hierin ook een duidelijke doelstelling bepaald. De doelstelling is om 5 procent van de omzet uit nieuwe producten te halen, daarbij kijken we naar producten die we de laatste 5 jaar ontwikkeld hebben. Dat redden we heel goed in biologisch. We investeren ook constant in het lekkerder en beter maken van de bestaande kazen." Hij erkent dat in de reguliere kazen toch wat meer opties zijn. "Hierin kunnen we makkelijker met smaakstoffen werken."

Merendeel export

René geeft aan dat alleen de biologische schapenmelk die Henri Willig verwerkt wel eens uit het buitenland komt. "De bio-koeienmelk komt allemaal uit eigen land. Voor de geitenmelk is dat wel wat lastiger, dit doen we via een boerencoöperatie. Onlangs is er nog een nieuwe bio-melkveehouder met 600.000 liter aan ons gaan leveren. Een aantal jaar geleden was omschakeling nog weinig aanlokkelijk. Nu de prijsontwikkeling gunstig is, verwacht ik wel wat meer omschakelaars."


Linksonder is te zien hoe de robot de kazen na het aanbrengen van de coating automatisch op de plank legt. Hier is het omwentelpunt te zien. De kazen komen hierdoor met de natte kant naar boven op de plank te liggen. Rechtsonder zie je 1 van de robots. 'Frog 1' en 'Frog 2' zorgen er voor dat de kazen bij de volautomatische behandellijn terecht komen. "Het computersysteem regelt welke kaas hij moet behandelen."

Hij erkent dat de concurrentie op de biologische kaasmarkt toeneemt. "Hier profiteren we allemaal van. Iedereen pakt in een groeiende markt zijn deel." Henri Willig exporteert zo'n 70% van de bio-kazen. "De vraag vanuit Duitsland is heel sterk groeiende. Ook gaan er veel van onze kazen naar Scandinavië en is er veel vraag naar onder andere onze biologische pestokaas vanuit Amerika. Nederland blijft toch echt uniek in de halfharde kazen."

Nieuwe uitdaging

René is nu zes jaar in dienst bij Henri Willig. Daarvoor heeft hij 26 jaar bij Uniekaas gewerkt. "Ik ben daar gestopt omdat ik toe was aan een nieuwe uitdaging. Henri Willig belde me zelf op nadat hij hoorde dat ik thuis zat." Het leukste aan deze baan is voor René dat hij dichter bij de productie zit. "Met de bio-kazen ben ik in een heel ander segment terecht gekomen. Zelf ben ik inmiddels ook om." René waardeert het dat hij vanuit deze functie veel meer omgaat met de boeren. "We overleggen veel. Samen bekijken we hoe we nog meer aan biologisch kunnen toevoegen. Zo zitten wij bijvoorbeeld ook in de antibiotica-werkgroep."

Toekomst

Met het oog op de toekomst verwacht hij dat de ontwikkeling van bio-kaas op de markt zal doorzetten. "Verder bepalen de drie zoons van Henri Willig de plannen voor de toekomst. Zij zijn nu werkzaam binnen het bedrijf, Wiebe is algemeen directeur. Henri zelf is alleen nog als commissaris betrokken. Duidelijk is in ieder geval dat men op deze manier door wil gaan groeien."

Voor meer informatie:

René Rovers
Henri Willig
Venus 16-18
8448 GW Heerenveen
0513 484360
rene.rovers@willig.nl
www.henriwillig.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven